Thursday, December 26, 2002

Kita tidak boleh biarkan sesiapa ambil apa-apa bahagian pun - PM

Batu Putih tetap dipertahan

``Tentunya ia (Pulau Batu Putih) penting kerana ia wilayah kita dan kita tidak kira sama ada ia mempunyai sumber minyak atau tidak.

``Negara kita adalah negara kita dan kita tidak boleh membenarkan sesiapa mengambil apa-apa bahagian pun,'' tegas Perdana Menteri.

Menurut Dr. Mahathir, kerajaan akan menyerahkan kepada Wisma Putra untuk menghantar bantahan rasmi kepada Singapura berhubung tindakan republik itu mengusir sebuah kapal peronda polis Marin Malaysia dari pulau yang menghadapi tuntutan bertindih itu semalam.


``Saya fikir terpulang kepada Wisma Putra mengkaji kemungkinan untuk membantah tetapi jika Singapura anggap pulau itu miliknya, alasannya tentu ia bertindak atas anggapan ia adalah milik mereka.''

Beliau berkata demikian kepada pemberita di majlis keraian Hari Natal anjuran Persekutuan Kristian Malaysia di sini hari ini.

Perdana Menteri menekankan mengenai kepentingan tuntutan terhadap Pulau Batu Putih ketika mengulas tindakan Pasukan Pengawal Pantai Singapura mengusir bot polis Marin Malaysia yang membawa sekumpulan wartawan meninjau perairan pulau berkenaan semalam.

Salah seorang anggota Pasukan Pengawal Pantai Singapura dengan menggunakan pembesar suara berkata: ``Anda telah memasuki perairan Singapura. Sila keluar sekarang.''

Pulau di Laut China Selatan yang terletak kira-kira 64 kilometer (km) dari Singapura itu berada sejauh 12.8 km sahaja dari Teluk Ramunia di Johor.

Ahad lalu, Mingguan Malaysia mendedahkan Singapura sedang rancak meneruskan kerja-kerja pembinaan di pulau berkenaan walaupun tuntutan terhadapnya belum diputuskan lagi.

Mengenai usaha untuk mendapatkan pengadilan tuntutan bertindih terhadap Pulau Batu Putih di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), Dr. Mahathir berkata:

``Singapura belum mengemukakan sebarang dokumen bagi menyokong dakwaannya walaupun republik itu telah menyatakan persetujuan untuk berbuat demikian sejak empat tahun dulu.''

Katanya, sikap Singapura itu telah melambatkan usaha Malaysia untuk mendapatkan pengadilan segera dari ICJ atau mengekalkan status quo ke atas pulau berkenaan.

``Walaupun mereka setuju sejak tahun 1998 lagi untuk membawanya kepada ICJ, mereka belum sediakan segala dokumentasi untuk tuntutan yang mereka buat.

``Memanglah (Singapura mendakwa sedang memeriksa bukti) tetapi sejak tahun 1998 hingga sekarang, tiada apa-apa pun, itu adalah masa yang lama (sedangkan) kita sudah bersedia,'' tegas Perdana Menteri.

Menurut Dr. Mahathir, Singapura juga tidak seharusnya membuat pelbagai dakwaan melalui medianya sebaliknya memberikan bukti-bukti kepada ICJ untuk diadili.

``Yang itu kita serahkan kepada ICJ, sama ada ia iktiraf atau tidak (bukti yang didakwa dimiliki ICJ),'' ujarnya.

Baru-baru ini, sebuah akhbar republik berkenaan mengeluarkan artikel yang mendakwa Pulau Batu Putih telah berada di bawah seliaan Singapura sejak 1840 lagi dan Malaysia hanya berminat untuk menuntut hak ke atasnya pada tahun 1979.

Mengenai tindakan Singapura menjalankan kegiatan pembinaan di pulau tersebut, Perdana Menteri mengulangi pendiriannya bahawa ia tidak sesuai dari segi perundangan antarabangsa.


``Kalau ada pertikaian, patutnya hentikanlah, tunggu keputusan ICJ dulu,'' jelas beliau - Utusan Malaysia

No comments: