Wednesday, January 01, 2003

Bersedia terima padah - PM

Negara asing diberi amaran jangan berani cabul kebebasan kita

Oleh: Noraini Abdul Razak

KUALA LUMPUR 31 Dis. - Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad membawa mesej tahun baru 2003 yang tegas dengan memberi amaran kepada negara asing untuk bersedia menerima padah jika mereka berani mencabul kebebasan negara ini.

Tanpa menyatakan negara asing tersebut, Perdana Menteri berkata: ``sudah ada negara yang bongkak yang mendakwa mereka berhak untuk mengambil tindakan pre-emptive (pencegahan) dan forward defence (mempertahankan diri dari awal) yang melibatkan negara kita.''

Dalam kata-kata tegas pada perutusannya yang disiarkan oleh RTM ke seluruh negara, beliau berkata:

``Kita berjanji jika ada sesiapa mencabul kebebasan negara kita dengan tindakan pre-emptive atau forward defence mereka akan dapat apa yang disebut oleh Mat Saleh sebagai a bloody nose (padah).

Dr. Mahathir mengingatkan bahawa ketidakadilan dan kebongkakan seperti itulah yang menyebabkan bangsa yang lemah dan kecewa memilih keganasan sebagai cara bertindak balas kerana tiada pilihan lain.

Singapura merupakan antara negara jiran yang dilihat menunjukkan keangkuhan apabila enggan berkompromi menyelesaikan beberapa isu melibatkan Malaysia termasuk yang terbaru melibatkan tuntutan bertindih terhadap Pulau Batu Putih.

Dalam hubungan ini, Perdana Menteri menegaskan, rakyat Malaysia hendaklah menentukan negara ini aman dan tenteram jika ingin mengelak keadaan di sini menjadi sama buruk seperti di lain-lain tempat.

Pihak-pihak di Malaysia yang ingin mengganas, katanya, harus berfikir bahawa negara ini bukan seperti lain-lain negara yang memiliki kerajaan yang gagal dan tidak dapat membangunkan negara, mengatasi kemiskinan dan menggunakan kekerasan untuk mengekalkan kuasa mereka.

Di Malaysia, kata Dr. Mahathir, rakyat boleh menukar kerajaan hanya dengan mengundi, oleh itu apa perlunya keganasan untuk merebut kuasa kerana ia bermakna niat untuk mendirikan kerajaan kuku besi yang membelakangkan hak rakyat.

Sehubungan itu, Perdana Menteri mengingatkan puak pelampau yang tidak sensitif terhadap puak dan kaum lain di negara ini supaya menghentikan tuntutan keterlaluan mereka yang hanya akan menggugat kestabilan negara.

``Ingatlah, keterlaluan hanya mengundang keterlaluan,'' katanya.


Dr. Mahathir berkata, Malaysia sudah diakui dan diiktiraf sebagai negara Islam malah majoriti orang Islam di negara ini berpuas hati dengan keislaman di sini selain mendapat pengiktirafan di kalangan negara Islam yang lain.

Selain itu, Perdana Menteri menggesa rakyat Malaysia supaya yakin dengan kebolehan sendiri dan perancangan serta pendekatan kerajaan dalam menangani masalah serta memajukan negara.

Dr. Mahathir percaya keyakinan tersebut kemungkinan besar boleh menyelamatkan negara daripada bencana yang sedang melanda dunia.

``Namun, kita perlu pupuk budaya kerja dan etika yang sesuai dengan kejayaan,'' katanya.

Menurut Perdana Menteri, terdapat segelintir rakyat Malaysia yang terpengaruh dengan cara berfikir kebaratan sehingga tidak yakin terhadap kemampuan kerajaan menangani masalah negara.

Kumpulan berkenaan, tegas beliau, akan terus berkata walaupun negara berjaya tetapi adalah lebih baik jika mengikut cara ortodoks yang disarankan oleh pakar-pakar dunia.

``Jika tidak, kata mereka, nescaya kita akan runtuh,'' katanya.

Dr. Mahathir berkata, banyak yang sudah dilakukan oleh kerajaan yang pihak asing meramalkan tidak mungkin akan berjaya seperti projek kereta nasional, jambatan Pulau Pinang, lebuh raya Utara-Selatan, lapangan terbang Senai, kawalan modal dan penetapan tukaran Ringgit Malaysia, pembangunan Langkawi, Labuan sebagai pusat kewangan luar pesisir pantai dan bermacam lagi.

Malah, kata beliau, peralihan dari negara pertanian kepada negara industri juga dikatakan tidak mungkin akan berjaya tetapi hakikatnya ialah Malaysia menjayakan hampir semua daripada perancangan dan pendekatan dengan cara sendiri.

Mengenai ekonomi Perdana Menteri berkata, jika tidak ada malapetaka besar seperti peperangan di Iraq, ekonomi dunia akan pulih sedikit dan ekonomi negara mampu mencapai pertumbuhan yang lebih baik dari tahun lepas.

``Tetapi segala-galanya bergantung kepada kita iaitu kerajaan dan rakyat Malaysia.

``Jika kita bijak, kita kekalkan keamanan, urus kewangan kita dengan baik dan bekerja kuat, Insya-Allah kita akan dapat bangunkan negara kita secara berterusan untuk kebahagiaan dan kesejahteraan kita,'' katanya.

Sehubungan itu, Perdana Menteri mengajak rakyat Malaysia berusaha bersungguh-sungguh pada tahun 2003 untuk mengukuhkan ketahanan negara dan terus hidup sebagai bangsa yang bebas dan bermaruah.

Dr. Mahathir turut menyingkap kejadian letupan bom di Bali dan Kenya yang menurut beliau secara umumnya telah diduga kerana tidak ada percubaan bersungguh-sungguh yang dibuat untuk menangani sebab-sebab keganasan yang berlaku.

Katanya, tumpuan kepada peningkatan benteng keselamatan dan ketahanan dengan menggunakan teknologi semata-mata tidak mungkin dapat mengawal keganasan.

``Sebab itu kita berpendapat selagi ada pengganas tidak ada tempat di mana manusia seratus peratus selamat dan secara ikhlas kita berkata kita di Malaysia juga tidak boleh diselamatkan seratus peratus,'' katanya.

Menurut Perdana Menteri, pengganas sebenarnya lebih berjaya daripada harapan mereka, seluruh dunia sekarang hidup dalam ketakutan dan ekonomi dunia merosot dengan teruk.

Katanya, syak wasangka dan hubungan tegang antara negara telah meningkat, pendek kata serangan 11 September 2001 bukan sahaja berkesan terhadap negara sasar tetapi terhadap dunia.

``11 September membawa perubahan pemikiran dan lagak manusia yang tidak boleh dipulih semula seperti sebelumnya,'' katanya.

Dr. Mahathir memberitahu, Malaysia tidak boleh menggoncang dunia tetapi dalam masa yang sama negara juga tidak mampu memperbetulkan dunia.

Tetapi, katanya, Malaysia boleh secara relatif menentukan keselamatan, kemajuan dan kesejahteraan hidup manusia sejagat.

``Mungkin tidak sebaik yang boleh dicapai jika dunia aman dan maju tetapi sedikit sebanyak dapat juga kita tentukan nasib kita lebih baik daripada yang diramalkan oleh orang yang membenci kita,'' katanya - Utusan Malaysia

No comments: