Thursday, January 02, 2003

Meterai perjanjian tuntutan Pulau Batu Putih ke ICJ sebelum NAM

KUALA TERENGGANU 1 Jan. - Malaysia berharap perjanjian khas dengan Singapura bagi merujuk isu tuntutan bertindih Pulau Batu Putih ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) dapat ditandatangani sebelum Persidangan Pertubuhan Negara-Negara Berkecuali (NAM) pada Februari ini.

Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, berikutan itu pihaknya telah mengarahkan Wisma Putra supaya menghubungi Pesuruhjaya Tinggi Singapura secepat mungkin bagi mendapat penjelasan berhubung penetapan tarikh tersebut.

Beliau memberitahu, sehingga ini pihaknya masih belum menerima permohonan rasmi daripada negara tersebut berhubung penetapan tarikh bagi menandatangani perjanjian tersebut.


``Pihak kami hanya membaca kenyataan Menteri Luar Singapura melalui media massa bahawa Singapura akan menandatangani perjanjian tersebut pada Januari depan,'' katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Beliau berkata, Singapura tidak sepatutnya mengendalikan isu tersebut melalui media saja, tetapi ia perlu berhubung terus dengan kementeriannya bagi memaklumkan sebarang perkembangan.

``Kita harap perjanjian itu dapat ditandatangani pada bulan Januari atau selewat-lewatnya sebelum sidang kemuncak NAM,'' ujarnya.

Sidang kemuncak NAM akan diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur dari 15 hingga 28 Februari depan.

Sementara itu, Syed Hamid berharap negara jiran itu tidak melakukan sebarang tindakan yang menimbulkan kontroversi sebelum isu berkenaan diselesaikan oleh ICJ, termasuk mengusir pihak berkuasa Malaysia yang meronda di sekitar pulau tersebut.

``Pada masa yang sama kita juga tidak mahu orang awam mendekati pulau berkenaan kerana tindakan itu boleh menjejaskan keselamatan mereka,'' ujarnya.

Dalam perkembangan lain, Syed Hamid berkata, pihaknya akan mengambil pelbagai langkah yang terbaik bagi menyelesaikan isu harga air yang dijual kepada republik tersebut - Utusan Malaysia

No comments: