Wednesday, January 01, 2003

Semoga Singapura tidak tersasul dakwa Malaysia miliknya

Saudara Pengarang,

MEMBACA laporan media mengenai kenyataan Perdana Menteri Singapura, Goh Chok Tong yang menyifatkan tindakan media Malaysia dalam isu Pulau Batu Putih sebagai kebudak-budakan hanya mengundang perasaan menyampah yang semakin membuak-buak.

Nampaknya sikap bertoleransi yang ditunjukkan oleh Malaysia selama ini tidak dihargai oleh pemimpin negara itu. Malah masih bangga diri walaupun kini berhadapan dengan ancaman kemelesetan ekonomi.

Saya melihat Singapura kini sebagai sebuah negara Yahudi yang sering kali mengatakan dirinya sebagai mangsa sedangkan dia yang menjadikan orang atau negara lain mangsa.

Nampaknya Singapura tidak juga mengambil perhatian kepada punca mengapa negara itu sering mendapat bidasan dan kutukan daripada media Malaysia.

Dengan tanah yang terhad nampaknya Singapura begitu terdesak untuk meluaskan kawasan negara itu sehinggakan sanggup mengaku Pulau Batu Putih yang jauhnya berpuluh batu kilometer dari pulau besar Singapura sebagai haknya.

Malaysia yang hanya berjarak berbelas kilometer dari pulau rebutan itu sanggup pula membawa isu ini ke ICJ demi kesepaduan Asean .

Jika tidak kerana seruan pemimpin agar penduduk negara ini tidak bertindak mengikut emosi amarah, saya rasa sudah ramai rakyat Malaysia yang patriotik akan `menyeberang Selat Teberau.'

Harap-harap Singapura tidak akan tersasul mendakwa bahawa Malaysia juga adalah miliknya. - JAMILAH TAIB, Putrajaya.

No comments: