Friday, December 27, 2002

S'pura dakwa Malaysia tidak berhak pertikai kegiatan di Batu Putih

KUALA LUMPUR 26 Dis. - Singapura mendakwa Malaysia tidak berhak mempertikaikan kegiatan yang dijalankannya di Pulau Batu Putih kerana negara ini pernah melakukan perkara yang sama semasa tuntutan bertindih Pulau Sipadan dan Ligitan dengan Indonesia.

Jurucakap Kementerian Luar Singapura menyatakan, Malaysia tidak bercakap benar dengan menyatakan mereka menghentikan segala projek di Sipadan dan Ligitan sehingga pertikaian diselesaikan kerana Indonesia pernah membuat bantahan mengenainya di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

``Malaysia menolak bantahan itu dan hujah peguam mereka di ICJ ialah apa yang dilakukan tidak salah kerana ia hanyalah lanjutan tindakan yang mereka telah lakukan sebelum pertikaian itu timbul.

``Kegiatan Singapura di Pedra Branca (Pulau Batu Putih) adalah tidak berbeza dari segi undang-undang dengan tindakan Malaysia di Sipadan,'' katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.

Jurucakap berkenaan mengulas mengenai tuntutan bertindih Pulau Batu Putih yang mendapat liputan meluas sejak minggu lalu.

Jurucakap itu berkata, Singapura telah melaksanakan hak kedaulatan ke atas Pulau Batu Putih yang dinamakannya Pedra Branca itu sejak 1840-an lagi.

Mereka juga terus mengendalikan rumah api serta kemudahan lain termasuk radar dan pelantar helikopter yang terdapat di pulau itu.

``Tidak ada sebarang kerja pembinaan baru di Pedra Branca, walaupun kerja-kerja membaik pulih kemudahan-kemudahan yang ada telah dijalankan,'' ujarnya.

Jurucakap itu turut mendakwa bahawa Singapura merupakan pihak yang pertama mencadangkan kepada Malaysia untuk merujuk tuntutan bertindih terhadap pulau itu ke ICJ pada tahun 1989
- Utusan Malaysia

No comments: