Friday, December 27, 2002

Syor Malaysia, S'pura tandatangani persetujuan kes ke ICJ 1 Januari

JOHOR BAHRU 26 Dis. - Pemuda Barisan Nasional (BN) Bahagian Johor Bahru menyarankan Singapura dan Malaysia menandatangani persetujuan untuk membawa isu tuntutan bertindih Pulau Batu Putih ke Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa (ICJ) pada 1 Januari ini.

Ketuanya, Abu Talib Alias berkata, tindakan itu perlu bagi mengelakkan isu tersebut terus berpanjangan dan demi hubungan dua hala antara republik itu dengan negara ini.

``Satu memorandum mengenainya akan dihantar oleh Pemuda BN bahagian ini kepada sayap Pemuda PAP atau Pesuruhjaya Tinggi Singapura ke Malaysia dan Wisma Putra dalam masa terdekat,'' katanya di sini hari ini.

Beliau menegaskan, selain itu, Pemuda BN Bahagian Johor Bahru juga mendesak republik itu menghentikan serta-merta semua kegiatan di pulau tersebut.

``Kedua-dua negara perlu menempatkan pegawai-pegawai keselamatan secara sama rata di pulau itu sehingga ICJ membuat keputusan terhadap status hak miliknya,'' katanya.

Menurut Abu Talib, pihaknya turut mendesak agar kegiatan menangkap ikan oleh nelayan kedua-dua negara dibenarkan di kawasan tersebut - Utusan Malaysia

No comments: