Friday, December 27, 2002

S'pura digesa hentikan rondaan di Pulau Batu Putih

JOHOR BAHRU 26 Dis. - Perhimpunan Hak Asasi Melayu Singapura menggesa pihak berkuasa Singapura menghentikan rondaan di kawasan berhampiran Pulau Batu Putih untuk sementara waktu bagi mengelakkan wujudnya ketegangan antara kedua-dua negara.

Presidennya, Ibrahim Ariff ketika dihubungi di Singapura hari ini berkata, sekiranya mereka terpaksa juga melakukan rondaan itu maka pihak berkuasa Singapura perlu menetapkan kawasan rondaan hanya dilakukan dari jarak beberapa batu nautika dari sempadan.

Menurutnya, dengan adanya peraturan berkenaan maka ia akan mengelakkan kedua-dua pihak berkuasa daripada bertembung sekali gus mengelakkan kejadian polis marin Malaysia dihalau.

``Sebagai sebuah negara berjiran, rakyat Singapura berharap agar kes ini yang akan dibawa ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), akan diselesaikan dengan segera dan dalam suasana terbuka.

``Kami berharap agar semua pihak bersabar dan bertindak dengan relevan serta tidak mengancam mana-mana pihak,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas tindakan pasukan Pengawal Pantai Singapura mengusir bot polis marin Malaysia yang membawa sekumpulan wartawan meninjau perairan Pulau Batu Putih, kelmarin.

Ibrahim menjelaskan, pihaknya berharap agar isu itu diselesaikan dengan bijaksana kerana segala tindakan yang diambil tidak akan menguntungkan sesiapa.

Tambahnya, pertubuhan itu juga amat berharap agar rakyat kedua-dua negara tidak terlalu emosi kerana semua perkara pastinya mempunyai penyelesaian.

Mengenai isu air di antara kedua-dua negara, pihaknya bersetuju sekiranya Malaysia hanya membekalkan air untuk keperluan minum dan mandi sahaja kerana untuk kegunaan lain, Singapura boleh menggunakan air Newater.

Jelasnya, Newater akan dibekalkan ke seluruh negara berkenaan mulai Februari ini dan ia boleh digunakan untuk kegunaan industri atau perkapalan - Utusan Malaysia

No comments: