Friday, December 27, 2002

Malaysia tak akan hantar kapal perang ke Batu Putih - PM

PUTRAJAYA 26 Dis. - Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad berkata, Malaysia tidak akan menghantar kapal perang ke perairan Pulau Batu Putih kerana ia boleh menyebabkan negara ini berperang dengan Singapura.

Perdana Menteri berkata, Malaysia mahu mengelak sebarang konfrontasi dengan negara jiran itu walaupun Singapura telah pun menempatkan kapal perangnya di perairan pulau berkenaan yang menjadi subjek tuntutan bertindih antara kedua-dua negara.

``Kita hendak mengelak daripada berkonfrontasi, kita bukannya hendak berperang dengan orang.

``(Tapi) kita bukannya mengalah, sebaliknya kita cuma tidak hendak cari sebab berperang,''
kata Perdana Menteri.

Beliau berkata demikian kepada pemberita semasa menghadiri majlis rumah terbuka Jabatan Perdana Menteri sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri di sini, hari ini.

Perdana Menteri mengulas permintaan Pengerusi Pemuda Barisan Nasional, Datuk Hishammuddin Tun Hussein semalam supaya kerajaan menimbang untuk menempatkan kapal perang di perairan pulau berkenaan sebagaimana yang dilakukan Singapura.

Hishammuddin menyatakan, setiap tindakan awal Singapura memerlukan tindak balas setimpal daripada Malaysia memandangkan republik tersebut menunjukkan sikapnya yang sebenar dengan mendakwa pulau itu adalah milik mereka.

Malaysia juga harus mengambil tindakan tegas supaya tidak ada lagi warga negara ini yang berdepan dengan risiko diusir menggunakan kapal perang seperti yang berlaku kepada para nelayan sebelum ini dan juga beberapa wartawan yang meninjau keadaan perairan pulau berkenaan, kelmarin.

Dalam kejadian itu, wartawan tempatan yang menaiki sebuah bot peronda Polis Marin menerima amaran lisan daripada Pasukan Pengawal Pantai Singapura supaya meninggalkan kawasan tersebut kerana didakwa ``telah memasuki perairan Singapura.''

Pulau Batu Putih di Laut China Selatan yang terletak kira-kira 64 kilometer (km) dari Singapura itu berada sejauh 12.8 km sahaja dari Teluk Rumania di Johor.

Semalam, Perdana Menteri turut menegaskan bahawa Malaysia akan tetap mempertahankan Pulau Batu Putih kerana kerajaan percaya ia berada dalam wilayah negara ini.

Ahad lalu, Mingguan Malaysia mendedahkan Singapura sedang rancak meneruskan kerja-kerja pembinaan di pulau berkenaan walaupun tuntutan terhadapnya belum lagi diputuskan oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

Republik itu menerima pelbagai kecaman dari negara ini kerana tidak mencerminkan semangat kejiranan dengan menghalau warga Malaysia dan tidak menghormati status quo pulau berkenaan kerana meneruskan pembinaan di situ.

Mengenai dakwaan Singapura bahawa rumah api yang dikendalikannya di pulau itu merupakan bukti nyata hak miliknya, Perdana Menteri berkata, bukti itu perlu dikemukakan kepada ICJ untuk diputuskan.

Katanya, Malaysia juga hanya akan memikirkan tindakan susulan sekiranya Singapura tidak mahu memberikan persetujuan untuk membawa isu itu ke ICJ ``bila kita sampai ke masa itu.''

Ketika menjawab pertanyaan mengenai kehadiran tentera Singapura di sebuah lagi pulau milik Malaysia, iaitu Pulau Pisang, Dr. Mahathir berkata, kerajaan memberikan kebenaran kepada republik berkenaan bagi memasuki pulau tersebut.

``Yang itu kita beri kebenaran dia masuk (untuk) jaga rumah api,'' ujar Dr. Mahathir - Utusan Malaysia

No comments: