Thursday, December 26, 2002

Selesaikan pertikaian di ICJ

Apa yang sebenarnya lebih utama dilihat dan diawasi sekarang ialah sikap dan cara tindakan Singapura dalam menghadapi krisis serantau dengan negara asal-usulnya sendiri - Malaysia. Soal hak milik Pulau Batu Putih, harga jualan air mentah ataupun soal tambak laut termasuk juga soal pelancongan serta import bahan makanan, ikan dan sayur-sayuran, semuanya ini paling elok diuruskan melalui pendekatan berteraskan semangat kejiranan dan cara hidup bersama.

Pasti hanya pemimpin Singapura sendiri sahaja yang mengetahui alasan kenapa mereka pilih untuk bersikap angkuh, sombong serta tidak beretika dan `cakap tak serupa bikin'.

Yang jelas Singapura tidak kisah walaupun mengeruhkan perhubungan dua hala dengan Malaysia.

Kenapakah situasi ini sering dan terus berlaku, bukan sahaja dalam isu-isu semasa ini tetapi sejak sekian lama termasuk soal Tanjong Pagar, hartanah Malaysia, stesen kereta api, kawalan imigrasi dan pelbagai isu melibatkan pekerjaan, wang simpanan pekerja hingga kepada isu pelajar memakai tudung?

Sungguhpun Malaysia menghormati hak Singapura dalam hal dalaman negaranya tetapi kenapakah Singapura tidak memilih pendekatan hormat-menghormati demi memelihara kepentingan bersama?

Kenapakah Singapura berlagak mengancam sedangkan ia sebuah negara kecil dan amat bergantung kepada kerjasama serantau?

Memandangkan hak ke atas Pulau Batu Putih yang menjadi petanda penting perkapalan di Laut China Selatan dan di mana terletaknya sebuah rumah api di bawah `jagaan' Singapura sejak zaman penjajahan dulu, sudah pun dipersetujui dibawa untuk pertimbangan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (International Court of Justice atau ICJ) maka cara yang terbaik dan terhormat adalah menyerahkan pertimbangan dan keputusan sepenuhnya kepada mahkamah tersebut.

Sebarang pertelingkahan, perbahasan dan perebutan hendaklah berlaku di dalam mahkamah, di hadapan hakim-hakim dan melalui hujah-hujah menyokong yang mampu diketengahkan oleh semua pihak yang terlibat.

Fakta bahawa Perdana Menteri Singapura, Goh Chok Tong dan Perdana Menteri kita Dr. Mahathir Mohamad telah bersetuju untuk membawa kes tuntutan bersama ini ke ICJ dalam pertemuan mereka September tahun lalu di Langkawi membawa erti seolah-olah Chok Tong lebih memilih jalan penuh muslihat untuk memperkukuhkan hak mereka.

Beliau sendiri tahu bahawa bukti sejarah lebih relevan dalam kes ini dan tidak boleh disamakan sepenuhnya dengan asas pertimbangan Sipadan dan Ligitan, tetapi mereka telah memilih untuk memesatkan aktiviti dengan harapan memperkukuhkan tuntutan haknya itu.

Mereka sebenarnya tahu bahawa jika terbukti kelak bahawa mereka hanya penjaga rumah api di sebuah pulau hak Malaysia, sepertimana pulau Singapura juga sebelum 1963, maka mereka boleh melupakan hak kedaulatan ke atas pulau itu.


Singapura sebenarnya boleh ambil balik rumah api itu sebagai hak warisannya daripada penjajah, dan tidak ada masalah bagi Malaysia selepas itu untuk bertindak lanjut membantu pelayaran antarabangsa di Laut China Selatan demi kepentingan bersama pelabuhan Singapura, Tanjung Pelepas dan Pasir Gudang di Johor serta lain-lain lagi.

Ketenangan Malaysia dan sikap pasifnya diharap tidak disalah tafsir oleh Chok Tong dan lain-lain pemimpin Singapura.

Mentang-mentang mereka berjaya memproses semula air kumbahan untuk diminum, itu tidak bererti mereka perlu bersikap angkuh dalam penyelesaian krisis air.

Mereka juga harus ingat bahawa kerja tambak laut mereka mengunakan bahan tambunan dari negara jiran, termasuk Malaysia pada satu masa dahulu. Segala-galanya ini lebih menekankan terhadap betapa pentingnya perhubungan baik dengan negara-negara jiran.

Singapura patut belajar budi pekerti antarabangsa dari Indonesia yang bukan sahaja menghormati keputusan ICJ malah menganggapnya sebagai satu pelajaran kepada dunia.

Tidak siapa harus mencurigai sikap Malaysia yang sentiasa pilih meja rundingan untuk mencari penyelesaian.

Biar kita bertikam lidah dan bertegang urat asalkan pendekatan kita tidak menggusarkan dan menyusahkan rakyat. Faktor logik harus dilihat secara adil dan kejayaan tidak seharusnya dari sudut teknikal dan putar muslihat semata-mata.

Sebagai contoh, Singapura enggan melihat kepada faktor munasabah, wajar dan adil dalam soal harga air dan lebih berpegang kepada soal teknikal yang ketinggalan zaman.

Memang sukar untuk kita menerima Singapura sebagai jiran yang baik buat masa ini kerana banyak faktor menunjukkan mereka mempunyai sandaran dan mungkin `kiblat' yang berbeza!

Sayangnya segala isu yang berbangkit berpunca daripada penyingkiran Singapura dari Malaysia empat dekad yang lalu!
Mulanya pemimpin Singapura ketika itu sedih kerana bercerai, selepas itu gembira dengan pencapaian dan kini dalam situasi dunia penuh cabaran di semua sektor, mereka pilih menjadi angkuh dengan jiran tetangga dan rakan serantau.

Tanda tanya terus wujud, dari mana punca sikap sedemikian rupa?

Ñ BASRI AKIL, Alor Star, Kedah - Utusan Malaysia

No comments: