Thursday, December 26, 2002

BISIK-BISIK -- AWANG SULUNG

TINDAKAN Polis Pengawal Pantai Singapura mengusir bot peronda Polis Marin Malaysia yang meronda berhampiran Pulau Batu Putih adalah perbuatan melampau.

Ia menjadi melampau kerana pulau itu terlibat dalam tuntutan bertindih kedua negara dan Singapura tiada hak menguasai perairan pulau itu.


Selagi tuntutan tidak diselesaikan di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), apa hak `negara pulau' itu untuk mengusir bot Polis Marin Malaysia? Dan apa hak menambah pembinaan bangunan di pulau `sekangkang kera' itu?

Bagi Awang, Malaysia wajib berkeras. Wisma Putra mesti membuat bantahan keras, bagi menzahirkan rasa tidak senang dan marah dengan perangai tidak menghormati jiran ini.

Kejadian usir ini bukan kali pertama. Mungkin kerana kita pernah mengambil sikap `mengalah' untuk tidak mencetuskan ketegangan, Singapura `membacanya' sebagai satu kelemahan.

Bagi Awang berlembut ada had dan bersabar ada batas. Kalau kapal perangnya boleh meronda, kita juga perlu menghantar kapal perang. Kenapa tidak? Pulau itu belum termaktub menjadi milik siapa.

- Awang - Panas.

No comments: