Saturday, May 24, 2008

Singapura tidak boleh bertindak unilateral

JOHOR BAHRU 23 Mei - Keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) menyerahkan kedaulatan Pulau Batu Putih kepada Singapura dan pada masa yang sama, memberikan Malaysia hak ke atas Middle Rocks membuktikan bahawa republik itu tidak boleh bertindak secara unilateral di kawasan terbabit.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusan ICJ yang menyebelahi Malaysia berhubung Middle Rocks adalah sesuatu yang amat penting kerana terumbu karang itu memperjelaskan kawasan maritim di antara kedua-dua negara.

''Walaupun Singapura memenangi Pulau Batu Putih, tetapi ini tidak bererti ia boleh mengambil tindakan unilateral seperti melakukan penambakan dan sebagainya,'' katanya kepada pemberita setibanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai di sini petang ini, sebelum menghadiri Majlis Mesra Rakyat dan Mesyuarat Agung Mubarak Negeri Johor Kelima di Persada di sini.

Timbalan Perdana Menteri berkata, walaupun Malaysia tidak mencapai semua tuntutannya, ia telah berjaya memenangi sebahagian daripada tuntutan berkenaan.

Disebabkan itu, tambahnya, Malaysia dan Singapura telah menubuhkan Jawatankuasa Teknikal untuk bersama-sama mentafsir dan mengkaji kesan keseluruhan keputusan ICJ berkenaan.

"Jawatankuasa itu akan mengkaji kesan keseluruhan keputusan tersebut. Saya tidak boleh buat komen spontan sekarang ini kerana banyak perkara yang perlu diperhalusi sebelum sesuatu keputusan dibuat," katanya.

Mengenai perasaan rakyat ekoran keputusan itu, Najib mengakui ada yang kecewa kerana Malaysia gagal mencapai kejayaan yang diharapkan.

"Namun kita kena terima,'' katanyanya.

Bagaimanapun katanya, ada juga pihak melihat keputusan itu sebagai situasi menang-menang kerana di peringkat rakyat, ia tidak banyak berubah setelah Middle Rocks dan South Ledge jelas milik Malaysia.

"Ini kerana selama ini pun Pulau Batu Putih dikendalikan oleh Singapura dan kini jelas kita dapat Middle Rocks," katanya.

Beliau yakin keputusan ICJ itu tidak akan menjejaskan hubungan dua hala Malaysia-Singapura.

Sementara itu ketika berucap pada majilis tersebut, Najib menyeru wakil rakyat UMNO dan Barisan Nasional (BN) berani melakukan perubahan terhadap cara dan pendekatan mereka mendekati semua lapisan masyarakat, terutamanya generasi muda.

Beliau berkata, perubahan itu perlu supaya pendekatan mereka boleh diterima dan menarik generasi terdahulu, pertengahan dan muda agar menyokong BN
- Utusan Malaysia

ICJ Decision Shows Singapore Cannot Act Unilaterally

JOHOR BAHARU, May 23 (Bernama) -- The decision of the International Court of Justice (ICJ) in The Hague to give Malaysia sovereignty over Middle Rocks proves that Singapore cannot act unilaterally, including in activities involving land reclamation, says Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Basically, the ICJ's decision in giving Singapore sovereignty over Pulau Batu Puteh and Malaysia, sovereignty over Middle Rocks, is a balanced decision.

"Today's decision shows that we are partly successful in our territorial claims but failed in the other. Some people are viewing this as a win-win situation," he said when met by reporters at the Senai Airport here upon his arrival from Kuala Lumpur.

Najib said the ICJ's decision which favoured Malaysia in its claim over Middle Rocks was also important as the coral reefs defined the maritime area of the two countries. The ICJ's split decision delivered in The Hague on Friday brought to a close a 28-year-old territorial dispute between Malaysia and Singapore over Pulau Batu Puteh, which Singapore called Pedra Branca, Middle Rocks and South Ledge.

Najib said the decision had more impact on Malaysia as the ICJ had defined the status of Middle Rocks and Malaysia's sovereignty over the islands which previously were vague.

Pulau Batu Puteh, on the other hand, had for a long time been administered by Singapore, he said.

However, he added, the government understood how important, symbolically, was Pulau Batu Puteh to Malaysians, especially Johoreans, but the ICJ decision must be accepted in good faith by all.

"We are not entirely disappointed with the decision. When a country brings a dispute to an international court to be resolved, one party will succeed in its claim while the other will not.

"However, we had earlier stated that we would accept whatever decision made by the ICJ because Malaysia accepts international laws."

The deputy prime minister said the Technical Committees of both countries would study indepth the ICJ decision before making any move.

"Due to the legal implications, the government will take a few weeks to study the ICJ judgment," he said.

Also present at the news conference was Johor Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman - Bernama

Singapura tak boleh tambak sesuka hati

Oleh Mohd Zin Ali, Johan Afandi, Srihanasham Noordin dan Nor Ain Bujang

JOHOR BAHRU: Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata walaupun negara kehilangan Pulau Batu Puteh, keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) menyerahkan Batuan Tengah kepada Malaysia adalah keadaan menang-menang dan seimbang kepada kedua-dua negara.

Katanya, berikutan keputusan itu, Singapura tidak boleh melakukan penambakan di kawasan berkenaan sewenang-wenangnya.

"Saya bercakap dengan Menteri Luar (Datuk Seri Rais Yatim) selepas keputusan berkenaan. Jawatankuasa teknikal Malaysia akan melihat dan meneliti secara mendalam serta terperinci keputusan ICJ, tetapi secara dasarnya ia bermakna Singapura tidak boleh membuat keputusan unilateral sesuka hati, termasuk penambakan di kawasan itu," katanya sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, di sini malam tadi.

Najib berkata, walaupun barisan peguam negara di ICJ tidak berjaya sepenuhnya, Malaysia tetap dapat mempertahankan sebahagian daripada tuntutan berkenaan dan akan menghormati serta menerima keputusan itu seperti dipersetujui sebelum ini.

Katanya, kerajaan hanya akan membuat penentuan berkaitan sempadan maritim dan geografi di kawasan itu, sebaik menerima syor jawatankuasa teknikal berkenaan yang dijangka diperoleh dalam tempoh beberapa minggu.

Ditanya mengenai perasaan rakyat terutama di Johor, Najib berkata, beliau percaya ada yang akan kecewa kerana mengharapkan negara memenangi tuntutan itu tetapi mereka perlu menerimanya kerana ia sudah ditentukan mahkamah.

"Saya memahami perasaan rakyat Johor dengan kehilangan Pulau Batu Puteh tetapi selama ini, ia ditadbir Singapura dan sebab itu saya tegaskan, kita gembira mendapat hak ke atas Batuan Tengah kerana ia juga amat penting kepada kita.

"Misalnya, kedudukan Batuan Tengah sebelum ini amat samar-samar tetapi dengan keputusan berkenaan, ia jelas milik Malaysia dan ia diputuskan ICJ," katanya.

Menjawab soalan mengenai hubungan dua hala antara Malaysia dan Singapura selepas keputusan berkenaan, Najib berkata, beliau yakin ia tidak terjejas sama seperti ketika negara memenangi kes tuntutan Pulau Sipadan dan Ligitan dengan Indonesia - Berita Harian

No comments: