Monday, January 06, 2003

TLDM hantar 2 kapal peronda

Najib: Singapura minta bantuan Malaysia lancarkan operasi menyelamat

Oleh: Suhana Abdul Mutalib

KUALA LUMPUR 5 Jan. - Malaysia menghantar dua buah kapal peronda Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) ke Pulau Batu Putih bagi membantu operasi mencari dan menyelamat tiga anak kapal RSS Courageous milik Tentera Laut Singapura yang hilang sejak Jumaat lalu.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, bantuan diberikan selepas Singapura meminta kebenaran Malaysia untuk melancarkan operasi mencari dan menyelamat tiga anak kapal tersebut yang hilang dalam kemalangan di perairan Pulau Batu Putih,.

Sehubungan itu juga, beliau berkata, Malaysia telah memberikan kebenaran kepada republik berkenaan untuk meneruskan gerakan mencari di perairan negara ini.

``Kita menghantar dua buah kapal peronda yang berlepas dari Pelabuhan Kuantan malam tadi bagi mengawasi operasi berkenaan,'' katanya.

Najib berkata, bantuan tersebut diberikan atas dasar pertimbangan perikemanusiaan selain menjaga hubungan dua hala.

Bagaimanapun, katanya, Malaysia tidak akan mencampuri urusan siasatan punca kejadian berkenaan.

``Kita tidak akan campur tangan. Terpulang kepada kerajaan Singapura untuk siasat perkara itu dan kita akan bergantung sepenuhnya kepada hasil siasatan mereka,'' katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri anjuran UMNO Bahagian Bandar Tun Razak di sini hari ini.

Najib mengulas perlanggaran sebuah kapal peronda antikapal selam republik berkenaan, RSS Courageous dengan kapal kargo ANL Indonesia yang didaftarkan di Belanda, kira-kira 1.8 batu nautika dari Pulau Batu Putih.

Dalam kejadian pukul 11.35 malam itu, seorang anak kapal wanita yang juga pakar pengendalian senjata disahkan terbunuh manakala tiga lagi rakannya, semuanya wanita dilaporkan hilang.

Sementara itu, Kementerian Pertahanan Singapura dalam satu kenyataan berkata, satu mayat ditemui hari ini di pantai peranginan di Pulau Bintan, Indonesia yang mungkin seorang daripada tiga pegawai tentera wanita Singapura yang hilang dalam pelanggaran kapal tersebut.

Pihak Singapura telah diberitahu bahawa mayat seorang wanita Cina ditemui di situ pada pukul 10 pagi ini, jelas kenyataan tersebut.

Semalam, penyelam tentera laut menemui mayat pegawai tentera, Goh Hui Ling, 22, tersepit di antara kabin-kabin tidur yang rosak teruk.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai seorang penulis, Tim Huxley yang dipercayai cuba mewujudkan ketegangan antara Malaysia dan Singapura melalui bukunya yang bertajuk Defending The Lion City; The Armed Forces of Singapore, Najib menyifatkannya sebagai permainan taktik kotor media barat.

Kata beliau, penulis berkenaan tidak sewajarnya membuat perbandingan sistem pertahanan antara kedua-dua negara tanpa mengkaji aspek lain terlebih dahulu.

Ini kerana, katanya, Singapura merupakan sebuah pulau yang kecil berbanding Malaysia dan sistem pertahanan antara kedua-dua negara juga berbeza.

``Analisis seperti itu tidak wajar diterbitkan kerana hanya mendorong situasi yang lebih tegang antara dua negara. Masalah antara Malaysia dan Singapura harus diselesaikan cara baik. Tak perlulah kita dengar komen pihak luar untuk selesaikan masalah ini,'' katanya - Utusan Malaysia

No comments: