Monday, January 06, 2003

Singapura sedia tandatangani di mana saja

JOHOR BAHRU 5 Jan. - Singapura bersedia menandatangani perjanjian khas dengan Malaysia di mana sahaja untuk membawa kes tuntutan bertindih ke atas Pulau Batu Putih ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

Menteri Luarnya, Profesor S. Jayakumar berkata, Malaysia boleh mengemukakan tarikh baru jika mendapati 27 atau 28 Januari iaitu tarikh yang dicadangkan oleh republik itu tidak sesuai untuk ditandatangani di Brussels, Belgium.

``Kami tidak kisah di mana perjanjian itu akan dimeterai... Malaysia boleh mencadangkan tarikh lain dan kita akan menimbangkannya,'' katanya yang dipetik oleh Sunday Times Singapura.

Beliau merujuk kepada kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad semalam bahawa Malaysia tidak bersetuju dengan cadangan Singapura untuk menandatangani perjanjian khas itu di Brussels semasa mesyuarat ASEAN-Kesatuan Eropah (EU).

Menurut Jayakumar, cadangan agar perjanjian itu ditandatangani di Brussels berikutan kemahuan Malaysia supaya perjanjian itu disegerakan.

Sementara itu di Kota Tinggi, Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, Malaysia akan mengemukakan tarikh baru kepada Singapura supaya perjanjian khas itu dapat dimeterai di Malaysia atau Singapura bulan ini juga atau pun bulan depan.

Beliau berkata, jika tidak bulan ini ia boleh dilakukan semasa sidang kemuncak Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM) di Kuala Lumpur bulan depan.

``Ada besar kemungkinan, kita boleh buat dalam bulan Januari ini. Kalau tidak, saya fikir dalam bulan Februari.

``Kita akan tengok kalau nak buat di samping mesyuarat NAM, Singapura adalah anggota NAM dan ia boleh dilakukan di Kuala Lumpur, tak menjadi masalah,'' katanya.

``Ia (penetapan tarikh) tak menjadi masalah tetapi pada saya kita akan beri tarikh khusus dan kita tengoklah respon Singapura,'' katanya selepas merasmikan bangunan Unit Haemodialisis, Hospital Kota Tinggi, di sini.

Beliau ditanya tarikh yang akan dicadangkan oleh Malaysia selepas menolak cadangan Singapura supaya perjanjian itu ditandatangani di Brussels.

Syed Hamid menjelaskan cadangan Singapura itu sangat tidak sesuai dengan agenda mesyuarat ASEAN-EU.

Selain itu, katanya, beliau kemungkinan besar tidak dapat menghadiri mesyuarat berkenaan.

``Oleh itu, kita akan mencadangkan tarikh untuk menandatangani, saya lebih suka (perjanjian khas) ditandatangani di Malaysia atau dia (Singapura) nak menandatangani di Singapura, saya tak ada masalah,'' katanya.

Menurut Syed Hamid, Malaysia sememangnya mahu menandatangani perjanjian khas itu secepat mungkin cuma pihaknya baru mendapat tahu mengenai perkara tersebut Jumaat lalu yang mencadangkan supaya ia diadakan di Brussels dan ia tidak sesuai.

``Biarlah ia ditandatangani di rantau kita dan berdasarkan pandangan yang diberi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir ia lebih tepat dan kita akan mengambil bahagian sewajarnya bagi memastikan kedua-dua pihak untuk menandatanganinya secepat mungkin,'' tegasnya.

Sehubungan itu, katanya, beliau akan meneliti tarikh yang sesuai sebelum mengusulkannya kepada Singapura secepat mungkin untuk memuktamadkan pemeteraian perjanjian khas itu.

``Saya selalu tak umumkan tarikh pada akhbar sehingga kita sudah hantar (kepada Singapura) kerana kita tidak mahu sesiapa dipersalahkan jika tarikh yang dicadangkan itu tidak sesuai.

``Ini tidak, dia (Singapura) bagi tarikh dan umum pada surat khabar dan saya tengok macam tak sesuai,'' jelas beliau.

Syed Hamid menegaskan, tindakan Malaysia tidak bersetuju dengan cadangan Singapura untuk menandatangani perjanjian khas itu di Brussels bukan bertujuan untuk melengah-lengahkan perkara itu.

``Soal melengah-lengahkan tak timbul kerana kita hanya cuba menguruskan hubungan kita dengannya sebaik mungkin di dalam keadaan yang agak dingin.

``Kita tak nak menyalahkan sesiapa kerana yang penting kita nak mentadbirkan hubungan dua hala di dalam suasana yang sebaik mungkin,'' tegasnya lagi - Utusan Malaysia

No comments: