Monday, January 06, 2003

Hadapi realiti perbezaan hubungan

Dalam memperkatakan hubungan Malaysia-Singapura, sebenarnya kita tidak boleh lari daripada melihatnya sebagai hubungan di antara dua budaya kuasa yang berbeza. Satu mewakili sifat yang mudah bertolak ansur (accommodating), berbudi bahasa dan bertimbang rasa, manakala satu lagi jelas mewakili sifat mentaliti dikepung (siege mentality).

Walaupun perspektif ini tidak pernah diakui oleh Singapura, namun kata-kata Lee Kuan Yew dalam penulisannya, jelas mencerminkan hakikat berkenaan.

Berbeza dengan Malaysia yang telah mengalami empat kali peralihan kepimpinan, Singapura melalui peralihan kepimpinan hanya sekali sahaja, sejak penubuhan Malaysia. Empat kali peralihan kepimpinan itu membawakan Malaysia ke dalam kedudukan yang lebih pragmatik dalam kehidupan berjiran dengan negara tetangganya itu.

Sedangkan Singapura walaupun sudah beralih kepimpinannya sekali, ia masih dibayangi pengaruh Lee Kuan Yew, yang merupakan tonggak yang mewarisi nilai-nilai dan pandangan yang berasaskan pengalamannya di dalam dan di luar Malaysia sejak dari zaman Tunku Abdul Rahman dahulu. Maka jelas sekali hubungan ini sentiasa disalut dengan madu dan hempedu.

Menyorot kembali penyingkiran Singapura dari Malaysia pada 9 Ogos 1965, setelah hanya dua tahun mereka `berkahwin', perpisahan tersebut yang dimeterai oleh tiga bacaan di Dewan Negara dan Dewan Rakyat melambangkan lafaz talak tiga, dalam perceraian orang-orang Melayu Islam. Yakni tidak ada rujuk kembali.

Bertitik tolak dari situ, Malaysia menjadi rimas dengan gelagat jirannya seperti yang terdapat dalam beberapa peristiwa penting. Antaranya, pada tahun 1986, Singapura telah melukai hati Malaysia dengan mengalu-alukan lawatan Presiden Chaim Herzoz dari Israel. Pada tahun 1987 pula, Brigedier Jeneral (B) Lee Hsien Loong, yang dikatakan akan mewarisi kepimpinan Singapura, menegaskan bahawa kekurangan orang Melayu Islam dalam Angkatan Tentera Singapura adalah agar tidak timbul konflik di antara kesetiaan dengan emosi dan agama, apabila republik itu diserang. Ini jelas memberi implikasi bahawa musuh mereka adalah Malaysia, sebuah negara Islam.

Pada tahun yang sama juga dua buah bot penggempur dengan 6 orang tentera beruniform menceroboh masuk ke Sungai Melayu di Johor Bahru. Manakala pada akhir tahun 2001, isu pelajar Nurul Nasihah yang tegas tidak mahu menanggalkan tudungnya telah disingkir dari sekolah atas alasan yang sukar diterima oleh penganut Islam.

Kini, dalam kehangatan isu bekalan air yang belum selesai, diikut pula isu penambakan laut dan terakhirnya isu hak milik Pulau Batu Putih.


Adakah isu-isu akan menjadi satu faktor penentu yang akan memberi kesan jangka pendek dan panjang dalam hubungan dua negara berjiran ini? Atau adakah Tambak Johor tetap berdiri gagah sebagai laluan kasih mesra orang berjiran?

Sebenarnya Singapura sudah awal-awal lagi terperangkap dalam sindrom mentaliti dikepung ini sejak dari zaman ia masih berada dalam Malaysia. Seperti kata Lee Kuan Yew, sebagai negara kecil yang sumbernya sedikit, tetapi rakyatnya perlu memikirkan strategi untuk terus hidup.

Hasrat Lee Kuan Yew untuk menjadikan Singapura sebagai Israel bermula selepas Singapura keluar dari Malaysia di mana Goh Keng Swee, Menteri Kewangannya yang merangkap Menteri Pertahanan bertemu dengan Mordecai Kidron, Duta Israel di Bangkok pada tahun 1965.

Pada November 1965, sekumpulan pakar ketenteraan Israel yang dipimpin oleh Kolonel Jak Ellazari, tiba di Singapura dan diikuti pula oleh enam orang lagi pada Disember 1965. Mereka ini menyamar sebagai `Mexicans'.

Dari situ, dalam masa 10 tahun sahaja Singapura sudah memiliki satu angkatan tentera yang lengkap dan kini menjadi semakin canggih dengan perbelanjaan tahunan pertahanan terkini mencecah 3.7 bilion dolar.


Memahami keadaan pemikiran mereka sebenarnya juga memahami pemikiran jiran yang bimbang dengan kemajuan dan kemakmuran jiran bersebelahannya. Dalam jangka masa 10 tahun kebelakangan ini, kelihatan segala-galanya telah bertukar tempat.

Dunia tidak lagi melihat Malaysia sebagai sebuah negara yang berada di pinggiran Singapura. Malaysia muncul sebagai negara yang mempunyai jati diri dan kedaulatannya sendiri. Malaysia tidak lagi perlu meniru Singapura. Malah sebaliknya yang berlaku.

Maka dengan daya saingan yang sudah mula dimiliki oleh Malaysia ke atas Singapura, negara tersebut tidak harus dilihat sebagai satu ancaman besar. Hasrat utama Singapura adalah mahu survive di sebelah negara jirannya yang sejak dahulu membantu ia menjadi makmur.

Sebarang langkah agresif terhadap Malaysia pasti akan menjejaskan peranan Malaysia sebagai pembantunya yang sekian lama bersifat matang dan sabar. Hanya jiran yang berjiwa kecil sahaja akan merosakkan hubungannya dengan jiran yang mempunyai sifat gentleman sedemikian.

Itulah realiti yang kita perlu lihat dalam hubungan dua hala ini. Realiti itu tentu sekali perlu difahami Singapura.

- Hamdan Sulaiman, Hulu Klang, Selangor.

No comments: