Monday, January 06, 2003

Singapura didesak tinggalkan Batu Putih

Oleh: Hata Wahari

KUALA LUMPUR 5 Jan. - Pergerakan Pemuda UMNO hari ini mengulangi desakannya kepada Kerajaan Singapura supaya mengeluarkan pasukan keselamatannya daripada Pulau Batu Putih dan perairannya serta merta.

Naib Ketuanya, Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir berkata, tindakan republik itu secara berterusan meletakkan pasukan keselamatan di Pulau Batu Putih dan perairannya menimbulkan banyak masalah bukan sahaja kepada negara ini.

Tambahnya, ia juga menimbulkan masalah kepada kapal-kapal dagang yang melalui perairan sekitar Pulau Batu Putih.

``Pemuda UMNO kesal, kerajaan Singapura masih enggan mengeluarkan pasukan keselamatannya dari perairan Pulau Batu Putih menyebabkan berlakunya kemalangan tersebut.

``Kali ini ia hanya menyebabkan seorang anggota tentera terbunuh dan tiga yang lain, semuanya wanita hilang, mungkin selepas ini akan berlaku tragedi lebih buruk lagi'' katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kejadian sebuah kapal peronda anti kapal selam Tentera Laut Singapura, RSS Courageous, yang rosak teruk dan hampir tenggelam dalam pelanggaran dengan kapal kargo ANL Indonesia yang didaftarkan di Belanda dekat Pulau Batu Putih malam kelmarin.

Seorang anggota tentera Singapura dilaporkan terbunuh dan tiga yang lain, semuanya wanita, hilang.

Kejadian berlaku kira-kira satu batu nautika (1.8 kilometer) dari Pulau Batu Putih ketika Singapura meningkatkan kawalan dan rondaan sekitar Pulau Batu Putih yang didakwanya merupakan sebahagian wilayah maritim republik itu.

Abdul Aziz bimbang, sekiranya berlaku sekali lagi pelanggaran antara kapal perang Tentera Laut Singapura dengan kapal dagang ia mungkin akan menyebabkan malapetaka yang lebih besar.

Sehubungan itu, beliau meminta kerajaan membuat bantahan terhadap Singapura dan meminta mereka menarik keluar pasukan keselamatan dari pulau itu dengan segera.

Beliau juga menyokong kerajaan menolak cadangan Singapura untuk menandatangani perjanjian khas bagi membawa isu tuntutan Pulau Batu Putih ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di Brussels, Belgium, pada akhir bulan ini.

Abdul Aziz berkata, tindakan Singapura itu tidak rasional langsung memandangkan Malaysia telah mencadangkan enam atau tujuh tarikh untuk menandatangani perjanjian khas tersebut.

``Ini jelas membuktikan negara itu tidak ikhlas dalam usaha menyelesaikan masalah tersebut.

``Pemuda UMNO yakin, republik itu mempunyai agenda terutama untuk mendapatkan simpati dari negara lain apabila mencadangkan perjanjian khas itu ditandatangani di Brussels, Belgium,'' katanya.

Beliau mencadangkan, sekiranya Singapura tidak mahu perjanjian itu ditandatangani di negaranya atau di Malaysia ia boleh ditandatangani di salah sebuah negara dalam ASEAN.

Malaysia sebelum ini mencadangkan enam atau tujuh tarikh kepada Singapura bagi melaksanakan perjanjian khas tersebut tetapi ditolak oleh republik itu - Utusan Malaysia

No comments: