Tuesday, January 07, 2003

Hormati perasaan rakyat Johor

Keberanian kapal peronda pantai dan kapal tentera laut Singapura menghalau kapal polis marin Malaysia yang bawa wartawan di perairan Pulau Batu Putih telah membuka tembelang sebenar Singapura terhadap jiran mereka, Malaysia.

Singapura ternyata terlalu berani dan langkah tersebut amat berbahaya jika tidak diambil tindakan betul-betul.

Jika benar-benar jiran tentu mereka faham kapal polis marin Malaysia itu bukanlah kapal milik lanun. Jadi tentulah mereka akan layan kapal polis marin Malaysia dengan baik. Lagipun pulau tersebut bukanlah jauh sa-ngat dari Malaysia, cuma 20km sahaja.

Apakah salahnya jika mereka layan dengan baik kapal polis kita. Lagipun pulau itu amat dekat dengan Johor berbanding dengan Singapura. Nampaknya Singapura telah lupa asal-usulnya?

Kenapa mereka sanggup halau polis marin Malaysia? Inilah satu kejadian yang patut dikupas lebih lanjut dan dijadikan pengajaran. Tanah kita sepatutnya kitalah yang membangunkannya.

Walaupun alasannya ialah kerana mereka fikir Pulau Batu Putih itu milik mereka, namun sikap Malaysia selama ini yang rela memberi tanahnya dibangun dan dijaga oleh orang lain telah membuatkan mereka fikir boleh menakluk pulau tersebut.

Dengan tunjukkan kapal perang, mereka mahu menunjuk-nunjuk agar Malaysia jangan rapat dan cuba ambil kembali pulau itu. Apakah mereka fikir Malaysia boleh terus berdiam diri ke atas wilayah yang cuba ditakluk oleh musuh?

Sungguhpun kerajaan Singapura akan bersetuju membawa perkara itu ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) tapi tindakan kapal perang mereka menghalau kapal polis marin dan nelayan-nelayan kita amat mengguris hati kita. Setelah kita merdeka daripada penjajahan Barat, kini luka lama cuba ditoreh kembali.

Walaupun tanah kita itu se-kangkang kera namun kita mesti tetap pertahan. Ini telah diperakui oleh kerajaan kita.

Hakikatnya Singapura sukar menerima hakikat bahawa mereka cuma menguruskan rumah api di atas pulau wilayah Johor, Malaysia. Oleh kerana Singapura sukar terima hakikat ini maka untuk menyedarkan mereka, perkara ini wajar diputuskan segera oleh ICJ.

Saya berpendapat Singapura berasa bahawa pulau itu memang sah milik mereka hanya kerana mereka mengurus rumah api, tapi kenapa mereka takut nak bawa perkara itu segera ke ICJ? Kenapa mereka melambat-lambatkan proses membawa perkara itu?

Andai kata jika ICJ memutuskan bahawa pulau itu sah milik Johor, Malaysia, bagaimana de-ngan status rumah api dan bangunan yang mereka buat itu kelak? Apakah mereka sanggup memusnahkan dengan bom? Jika ini berlaku maka nama Singapura akan terjejas di peringkat antarabangsa kerana melanggar undang-undang antarabangsa.

Walau apa pun yang berlaku, saya yakin bahawa Singapura akan terus menjadikan diri mereka sebagai biadab dan kurang ajar untuk survival pemerintah mereka.

Oleh kerana negara mereka satu-satunya negara yang ganjil kerana diperintah oleh sesuatu kaum dalam lingkungan sekitar kepulauan rumpun yang lain, maka mereka rasa ganjil dan terancam.

Jadi tak mustahil mereka akan susah menyesuaikan diri dengan suasana hidup rumpun Melayu. Justeru selamanya hubungan akan sentiasa sulit. Ini sudah semestinya mendorong kita menambah kekuatan ketenteraan kita pada masa akan datang bagi menghadapi situasi sulit ini.

Jadi isu perebutan Pulau Batu Putih telah menjadi medan ujian terbaik untuk menilai tahap sebenar kejujuran dan sikap Singapura terhadap Johor, Malaysia. Tembelangnya sudah nyata. Apa yang nyata mereka telah menghantar isyarat jelas kepada kita melalui tindakan mereka terhadap polis marin dan nelayan kita. Kita amat simpati dengan penduduk Johor dengan keadaan ini.

Kita bukan hendak bergaduh atau berperang. Kita lebih suka selesaikan di ICJ dengan segera agar yang putih jadi putih yang hitam jadi hitam.

Singapura perlulah lebih rasional dan janganlah bertindak tanpa memikirkan kesan jangka panjang. Apa pun hormatilah perasaan rakyat Johor yang paling hampir dengan mereka. Rakyat Malaysia tiada pilihan lain jika Singapura memilih untuk berperang demi kedaulatan dan kemerdekaan.

Peringatan Perdana Menteri kita bahawa mana-mana negara yang cuba menggugat kedaulatan wilayah kita akan menerima padah, bukanlah kata-kata kosong.

Singapura tetap akan diawasi kerana ia berpotensi mengancam keselamatan Johor, Malaysia khasnya.

- Reza Aljunaid, Jelebu, N. Sembilan.

No comments: