Tuesday, January 07, 2003

Bincang cara beradab

Oleh Badrul Azhar Rahman

Perdana Menteri Singapura, Goh Chok Tong tidak malu untuk mendakwa dirinya begitu matang dalam mentadbir republik tersebut khususnya dalam menguruskan isu tuntutan Pulau Batu Putih.

Kenyataan Chok Tong yang menyifatkan media-media di Malaysia sebagai `kebudak-budakan' dalam menangani isu Pulau Batu Putih itu jelas menunjukkan pemimpin tersebut seperti syok sendiri. Dia boleh digolongkan sebagai pemimpin yang `masuk bakul angkat sendiri.'

Penulis merasakan begitu kerana kalau Chok Tong merasakan dirinya sudah matang dan berhak menilai tahap media di Malaysia sebagai kebudak-budakan, dia juga seharusnya bersedia untuk menerima kritikan dan kecaman. Dalam hal ini, media Malaysia juga mempunyai hak untuk membuat penilaian atau ulasan tersendiri terhadap pemimpin sedemikian dan Chok Tong tidak harus `melatah' atau terperanjat.

Tapi media Malaysia tidak mahu terperangkap dalam permainan Chok Tong. Kita tidak perlu meletakkan tahap pemikiran kita ke tahap pemikiran Chok Tong. Media yang berpengaruh seharusnya tidak emosional, tidak melenting dan tidak mudah berputus asa dengan kata-kata yang dilemparkan oleh individu sedemikian. Peranan media juga lebih meluas dan lebih besar daripada cita-cita politik Chok Tong serta lebih berpandangan jauh.

Kenapa mesti media Malaysia naik berang dengan telatah Chok Tong walaupun perkataan `melatah' yang digunakan oleh beliau menggambarkan sesuatu yang negatif dan tidak baik. Menurut Kamus Pelajar terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, `melatah' boleh bermaksud penyakit saraf yang menyebabkan seseorang itu melakukan atau mengucapkan sesuatu tanpa disedarinya apabila dirangsang. `Melatah' juga menurut kamus itu adalah berkelakuan seperti orang gila kerana sebab-sebab tertentu.

Apakah sebenarnya maksud Chok Tong menggunakan perkataan `melatah' itu tidak dapat dipastikan tetapi secara kasarnya boleh melambangkan kepimpinan dan perwatakan beliau yang sebenar.

Tidak hairanlah kalau Singapura begitu bongkak menetapkan terlebih dulu untuk menandatangani perjanjian khas dengan Malaysia berhubung isu Pulau Batu Putih pada hujung bulan ini di Brussels.

Apa juga alasannya, Singapura seharusnya berbincang dengan Malaysia terlebih dulu tentang tarikh dan tempat untuk menandatangani perjanjian tersebut. Biarlah ia dibuat secara beradab dan tersusun. Lagipun isu yang mahu diselesaikan merupakan isu yang besar yang melibatkan kedaulatan, maruah dan kepentingan nasional.

Belum selesai isu tuntutan Pulau Batu Putih, republik Singapura dikejutkan pula dengan kemalangan kapal peronda tenteranya di kawasan berhampiran pulau yang dituntut itu malam Jumaat lalu. Setakat ini tiga pegawai tentera republik itu disahkan terbunuh dan seorang lagi masih hilang.

Sebagai jiran yang baik, Malaysia turut menghantar dua buah kapal peronda tentera bagi membantu operasi mencari dan menyelamat. Atas permintaan Singapura, republik itu juga diberi kebenaran untuk meneruskan gerakan mencari di perairan negara ini.

Alangkah baiknya jika semangat setiakawan seperti ini dapat dipanjangkan di meja perundingan.

Kemalangan ini juga menimbulkan satu pertanyaan. Apakah mungkin kerana terlalu banyak kapal peronda tentera Singapura berkeliaran di perairan Pulau Batu Putih hingga tiba-tiba saja dilanggar oleh sebuah kapal kargo Indonesia? - Utusan Malaysia

No comments: