Tuesday, January 07, 2003

Mayat kedua dikenali

SINGAPURA 6 Jan. - Mayat kedua yang ditemui malam tadi di pulau Bintan di negara jiran Indonesia telah dikenal pasti sebagai Sarjan (I) Seah Ai Leng, 25, antara yang dilaporkan hilang selepas kapal peronda Tentera Laut Singapura RSS Courageous bertembung dengan sebuah kapal kontainer pada Jumaat lepas.

Menurut kenyataan Kementerian Pertahanan Singapura hari ini, mayat Seah ditemui di Sebong, di barat laut pulau Bintan pada 8.18 malam tadi.

Seah, yang menyertai Tentera Laut Singapura pada Julai 1995 merupakan lulusan Politeknik Singapura dalam bidang kejuruteraan elektronik.

Kementerian berkata, usaha-usaha masih diteruskan untuk mencari Sarjan (II) Chua Bee Lin, 24 yang dilaporkan hilang.

Semalam, dua mayat terdampar di pantai Bintan, satu ditemui pada pukul 8 pagi dan satu lagi lebih kurang 10 jam kemudian. Mayat pertama dikenal pasti sebagai Sarjan (I) Heng Sock Ling, 24.

Sabtu lalu, para penyelamat tentera laut berjaya mengeluarkan mayat Korporal Goh Hui Ling, 22, daripada bahagian kapal peronda anti kapal selam itu yang remuk teruk.

Kapal RSS Courageous itu berlanggar dengan kapal kontainer ANL Indonesia seberat 52,000 tan yang berdaftar di Belanda pada Jumaat lalu di perairan dekat Pulau Batu Putih, yang kedaulatannya dituntut oleh Malaysia dan Singapura.

Keempat-empat mereka dikatakan sedang tidur di ruang tidur kapal itu apabila kapal kontainer itu melanggar bahagian tersebut.

Indonesia dan Malaysia telah menawarkan diri untuk membantu dalam usaha mencari dan menyelamat. - Bernama

No comments: