Tuesday, January 07, 2003

Singapura diberi tempoh terhad cari anak kapal

KUALA LUMPUR 6 Jan. - Kapal peronda Tentera Laut Singapura hanya dibenarkan berada di perairan Malaysia berhampiran Pulau Batu Putih dalam tempoh terhad semasa operasi mencari dan menyelamat tiga anak kapal RSS Courageous yang hilang sejak Jumaat lalu.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, tempoh yang diberikan kepada negara itu mencukupi untuk melakukan operasi mencari dan menyelamat.

Tambahnya, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) juga menempatkan dua buah kapal peronda di perairan Pulau Batu Putih dan bersedia membantu dalam operasi mencari dan menyelamat jika diminta berbuat demikian.

``Kita tidak mempunyai halangan dalam perkara ini kerana ia merupakan pertolongan yang berasaskan aspek kemanusiaan.

``Terpulang kepada Singapura sama ada hendak menerima bantuan dua buah kapal peronda TLDM itu dalam operasi mencari dan menyelamat yang sedang dijalankan,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri perhimpunan bulanan Kementerian Pertahanan di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Subang, dekat sini hari ini.

Dalam kemalangan lewat malam Jumaat lepas, kapal tentera laut anti kapal selam Singapura, RSS Courageous berlanggar dengan kapal kargo ANL Indonesia yang didaftarkan di Belanda, kira-kira 1.8 batu nautika dari Pulau Batu Putih.

Seorang anak kapal wanita yang juga pakar pengendalian senjata disahkan terbunuh manakala tiga lagi rakannya, semuanya wanita dilaporkan hilang selepas kejadian itu.

Dalam hubungan ini, Najib berkata: ``Malaysia berhak meletakkan dua buah kapal peronda TLDM di perairan Pulau Batu Putih kerana kita menganggap pulau itu sebagai hak kita.''

Jelasnya, selagi Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) belum memutuskan mengenai tuntutan bertindih itu, semua kapal peronda TLDM berhak berada di perairan Pulau Batu Putih - Utusan Malaysia

No comments: