Friday, January 03, 2003

Muhammad: Selesaikan masalah dalam parti

IPOH 2 Jan. - Semua bahagian dan cawangan UMNO di seluruh negara diarah menyelesaikan masalah dalaman parti sebagai persiapan awal bagi menghadapi pilihan raya umum.

Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata, walaupun pilihan raya umum hanya perlu diadakan selewat-lewatnya hujung tahun depan, persiapan awal mustahak bagi memantapkan jentera parti dan Barisan Nasional (BN).

``Kita telah keluarkan arahan ini sejak tahun lalu termasuk pelantikan ketua 10 dan bilik gerakan,'' katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis Hari Raya Umno Bahagian Gopeng di Sungai Rokam di sini, petang semalam.

Turut hadir ialah Pemangku Ketua UMNO Gopeng, Abdul Mukti Rahman.

Muhammad berkata, semua pemimpin dan anggota parti juga perlu mengambil langkah mengelakkan masalah dalaman parti daripada dibesar-besarkan.

``Kita tidak mahu masalah dalaman parti ini akan menjadi musuh di dalam selimut yang akan menggagalkan perancangan parti. Jika ada isu-isu dalaman, ia seolah-olah musuh dalam parti kita sendiri dan ini perlu kita elakkan,'' tambahnya.

Muhammad berkata, berdasarkan pengalaman beliau mengendalikan jentera UMNO bagi beberapa pilihan raya kecil sebelum ini, kejayaan mudah dicapai apabila bahagian-bahagian tidak mempunyai masalah dalaman.

``Jika bermasalah, kita kalah. Walaupun masalah itu kecil, kita masih kalah dan ini telah berlaku,'' katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta semua pemimpin dan anggota parti mengetepikan masalah dalaman atau pertelingkahan peribadi sesama mereka demi kepentingan UMNO.

Beliau berkata, UMNO tidak memberi pengkhususan terhadap kawasan-kawasan tertentu kerana tarikh pilihan raya masih belum diketahui, tetapi semua bahagian perlu membuat persiapan mengikut apa yang dikehendaki oleh ibu pejabat.

Muhammad turut meminta semua anggota parti di bahagian Gopeng bekerjasama dan merapatkan hubungan memandangkan sebuah kerusi baru Dewan Undangan Negeri iaitu Sungai Rapat di kawasan itu akan diwujudkan di bawah persempadanan semula kawasan pilihan raya.

Sementara itu ketika diminta mengulas isu Pulau Batu Putih yang menjadi tuntutan Malaysia dan Singapura, Muhammad berkata, Malaysia lebih berminat untuk menyelesaikan masalah itu dengan cara baik.

Katanya, sebagai sebuah negara yang mengamalkan demokrasi yang matang ia tidak akan menimbulkan ketegangan hubungan dengan negara jiran
- Utusan Malaysia

No comments: