Friday, January 03, 2003

Singapura dijangka umum hari ini tarikh tandatangani perjanjian

KUALA LUMPUR 2 Jan. - Kementerian Luar Singapura dijangka mengumumkan tarikh untuk menandatangani perjanjian khas bagi merujuk tuntutan bertindih Pulau Batu Putih ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), esok.

Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, beliau menjangka pengumuman tarikh itu dalam maklum balas kementerian republik berkenaan kepada Wisma Putra.

Kata beliau, pihaknya masih menunggu maklum balas Kementerian Luar Singapura sebelum mengambil sebarang pendirian sama ada bersetuju atau tidak dengan tarikh tersebut.

Beliau berkata, Wisma Putra masih menguruskan soal penetapan tarikh tersebut dan pihaknya sudah pun membuat persediaan yang lengkap dari segi dokumen yang berkaitan tuntutan Pulau Batu Putih.

``Saya fikir esok kita akan mendapat tahu bilakah tarikh yang Singapura mahukan untuk menandatangani perjanjian khas itu,'' kata beliau ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Menurut Syed Hamid lagi, kementeriannya juga mengalu-alukan kesediaan kerajaan Johor untuk membantu menyediakan dokumen tertentu khususnya yang berkaitan bahan sejarah dan arkib dalam membuat tuntutan di ICJ nanti.

``Sebagaimana usaha kita yang berjaya dalam menuntut Pulau Sipadan dan Ligitan, kita mengalu-alukan kesediaan mana-mana pihak dalam negara termasuk kerajaan negeri untuk membantu menjayakan usaha tuntutan kita,'' katanya.

Semalam Syed Hamid berkata, Malaysia berharap perjanjian khas itu dapat ditandatangani dengan Singapura sebelum Persidangan Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) pada Februari depan.

``Kita hanya mengetahui kenyataan Singapura menerusi media massa bahawa mereka mahu menandatangani perjanjian tersebut pada bulan ini juga,'' katanya.

Mengenai nasihat polis supaya orang awam tidak mendekati atau mengunjungi Pulau Batu Putih, Syed Hamid berkata, ia perlu disambut baik demi keselamatan mereka sendiri.

Isnin lalu, hasrat 100 anggota delegasi pemimpin Pemuda UMNO untuk meninjau Pulau Batu Putih dekat sini tidak kesampaian apabila mereka tidak dibenarkan berbuat demikian oleh pihak polis atas sebab-sebab keselamatan.

Antara mereka yang terlibat ialah Setiausaha Pemuda UMNO, Zulkifli Alwi serta dua Exco Pemuda UMNO iaitu Dr. Shamsul Anwar Sulaiman dan Dr. Adham Baba.

Turut menyertai delegasi tersebut ialah Ketua Pemuda UMNO Johor, Ayub Rahmat dan Ketua Penerangan Pemuda UMNO Johor, Pandak Ahmad.

Mengulas mengenainya, Syed Hamid berkata: ``Kita tidak melarang sesiapa termasuk golongan nelayan ke pulau itu tetapi cuma beranggapan demi keselamatan, eloklah mereka patuhi nasihat polis.'' - Utusan Malaysia

No comments: