Sunday, January 05, 2003

Memerhati Media

PERDANA Menteri Singapura Goh Chok Tong baru-baru ini menuduh media Malaysia membuat hal dan mempamerkan kemarahan mengenai isu Pulau Batu Putih. Mungkin beliau rasa berhak berkata demikian.

Bagi kita, media Malaysia hanya menjalankan tugas untuk melaporkan isu-isu semasa yang menyentuh rakyat dan negara ini. Dalam penyampaian mereka, setiap media mempunyai cara tersendiri dalam melaporkan isu tersebut. Kadangkala mungkin terdapat laporan yang berbentuk sensasi tetapi di masa-masa lainnya, laporan media Malaysia bernas dan rasional.

Bagi media Singapura pula, mereka sering kali mahu menunjukkan bahawa mereka lebih matang dan jujur daripada rakan kerja mereka di seberang tambak. Ini juga hanya merupakan pendapat mereka. Namun yang jelas diperhatikan ialah media Singapura akan menggunakan segala helah untuk memenangi hati rakyat mereka dalam hal-hal berkaitan republik tersebut. Kita harus sedar helah yang digunakan adalah lebih licik.

TEMPO DIJADIKAN JURUCAKAP
PADA 3 Januari 2003 akhbar Singapore Straits Times (ST) telah memuatkan sebuah rencana panjang yang ditulis oleh wartawan Indonesia, Wenseslaus Manggut yang melawat Pulau Sipadan sebelum Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) membuat keputusan tentang negara yang berhak memilikinya.

Rencana tersebut yang disiarkan pada 24-30 Disember dalam majalah Tempo di Indonesia telah dipetik oleh ST dan diberi tajuk Tekanan jiwa di Sipadan (ST - 2.1.03). Manggut menceritakan tentang kesukaran beliau mendapat tempahan bagi calet di Sipadan terutama apabila pengurus calet mengetahui bahawa beliau adalah wartawan dari Indonesia.

Beliau mendakwa pelik dengan alasan kekurangan calet kerana ``daripada 30 rumah penempatan yang ada, hanya dua yang penuh. Yang lainnya kosong belaka.''

Setelah berdegil, beliau kononnya diberi bilik tetapi diberi amaran bahawa tidak boleh berada di pantai selepas pukul 9 malam. Jika ingkar, ``awak akan diberkas oleh pihak polis atau tentera.''

Manggut menulis tentang kawalan sekuriti yang ketat di pulau tersebut dan menggunakan ungkapan seorang pengurus calet bahawa ``kawalan yang ketat adalah disebabkan oleh keputusan ICJ yang bakal diumumkan.'' Wartawan ini juga menceritakan tentang ``penahanan'' dan ``soal siasat'' terhadap beliau oleh pihak polis dan tentera Malaysia.

Beliau memulakan pengalamannya begini. ``Semasa saya sedang berehat di dalam bilik saya, sekumpulan pegawai dan anggota polis Malaysia memukul-mukul pintu bilik saya.'' Manggut mendakwa beliau dikerah ke pejabat polis selepas mereka merampas laptop dan menggeledah bilik beliau. Beliau juga mendakwa dituduh menjadi ejen perisik Indonesia. Beliau kononnya dibawa dengan bot laju ke Semporna dan dikawal oleh dua anggota tentera bersenjatakan raifal Styer.

Di sana beliau telah disoal siasat sekali lagi. Manggut mendakwa segala fail di dalam komputer beliau telah dibaca oleh anggota polis tersebut termasuk fail mengenai mesyuarat pemegang saham majalah Tempo, laporan pemegang saham, organisasi syarikat serta melihat gambar-gambar pengurus dan pesuruhjaya majalah tersebut.

Selepas disoal siasat, Manggut diberitahu bahawa beliau ditahan kerana tidak mempunyai permit untuk berada di Sipadan. Beliau mengakhiri cerita beliau dengan berkata, ``apa yang saya alami di Sipadan mengingatkan saya bahawa jika beginilah ketatnya kawalan pihak Malaysia ke atas Sipadan dan Ligitan, tatkala pemilikan pulau-pulau tersebut masih dipertikaikan, bagaimana boleh Indonesia berharap untuk mengawal pulau-pulau tersebut? Hakikatnya, selama ini Malaysia telah membangunkan pulau-pulau tersebut sedangkan bagi Indonesia, ia hanya merupakan satu titik di atas peta, jauh di mata, jauh di hati. Itulah realiti mengenai hal ini.

MAULANA: Soalan pertama yang timbul dalam sanubari kita ialah kenapa ST memutuskan untuk menggunakan rencana ini? Jawapannya terserlah, untuk mempamerkan Malaysia dan pihak penguat kuasa Malaysia sebagai angkuh, ganas dan telah bertindak di luar bidang kuasa mereka di Sipadan.

Ini bukannya satu kebetulan kerana tuduhan yang sama telah dilemparkan oleh Malaysia terhadap Singapura dalam isu Pulau Batu Putih. ST terlalu licik untuk membuat tuduhan ini, lalu mereka menggunakan sebuah rencana dari Indonesia untuk menjadi jurucakap mereka. Ini membenarkan mereka untuk menjawab, ``Kami tidak berkata apa-apa, Tempolah yang berkata demikian.''

Dan siapa akan peduli jika apa yang didakwa oleh wartawan Tempo tersebut benar atau hanya rekaan sahaja?

Tujuan Singapura hanyalah untuk menggunakan rencana Tempo tersebut. Ia tidak ada kaitan langsung dengan keputusan ICJ tentang Sipadan dan Ligitan. Dua perenggan terakhir rencana tersebut secara kebetulan adalah selaras dengan alasan-alasan tentang haknya ke atas Pulau Batu Putih.

Niat Singapura jelas apabila di Internet, ST telah menyusun rencana Tempo tersebut sebagai bahan rujukan dalam isu tuntutan Malaysia ke atas Pulau Batu Putih. Mungkin pihak Malaysia harus menyiasat dakwaan Manggut dan mengumumkan hasil siasatan mereka untuk mendapat kebenaran dalam hal ini.

Rakyat Malaysia merupakan rakyat yang sederhana. Mereka sukakan fakta yang senang difahami, bukannya perdebatan yang sukar dan retorik. Media Singapura dan sesetengah ahli politik mereka pula mengambil jalan yang bertentangan. Mereka menggunakan kritikan tersorok, ejekan dan debat yang bersimpang- siur untuk menutup kelemahan mereka.

MEDIA SINGAPURA LICIK
DALAM sebuah komentar ST bertajuk Ini dikatakan melatah, satu ledakan marah tentang pelbagai dakwaan (30 Disember 2002), penulis kanan ST, Mafoot Simon mengejek sekumpulan wartawan Malaysia yang telah diusir oleh pihak marin Singapura apabila mahu membuat liputan tentang Pulau Batu Putih.

Beliau menulis bagaimana pemberita BBC di Malaysia, Jonathan Kent, mendapati kejadian tersebut sebagai bahan lawak. Beliau menulis, ``Jonathan Kent, pemberita BBC di Kuala Lumpur, melihat kejadian tersebut sebagai kelakar apabila bercakap dengan rakannya Tim Luard dalam program The World Today pada Jumaat lepas. `Cara kejadian tersebut diceritakan membuat saya tersenyum seolah-olah wartawan Malaysia tersebut pulang setelah berhadapan dengan ikan raksasa dan hampir maut.

`Apa yang nampaknya berlaku ialah sebuah bot polis yang membawa wartawan tersebut telah menghampiri pulau tersebut tetapi sebuah kapal tentera Singapura dan bot penjaga pantai menghalau mereka dengan berkata melalui pembesar suara. ``Awak berada di dalam kawasan perairan Singapura, segera keluar.'' Kumpulan wartawan tersebut pun berpatah balik dan menceritakan tentang keberanian mereka.

``Saya rasa kejadian itu adalah perkara yang paling memberangsangkan dalam bidang kewartawanan Malaysia, tetapi ia menjadi bahan yang menarik.'' Setelah mengejek beberapa komentar ruangan pengarang dalam akhbar Utusan Malaysia, Mafoot terus bertanya, ``bagaimana harus Singapura melayani semua dakwaan ini?'' Jawab beliau: ``Singapura tidak seharusnya mengikut jejak Malaysia dan bersusah payah menjustifikasikan kenapa mereka lakukan sedemikian. Kata sebuah pepatah Melayu: ``Tepuk dada, tanya selera''- hanya pihak Malaysia sahaja yang tahu alasannya. Tetapi ada sebuah perkataan yang boleh menggambarkan pelakuan Malaysia. Ia dipanggil ``melatah''. Sebuah kamus mendefinisikannya sebagai ledakan kemarahan atau ketawa.

Tetapi apa yang nyata ialah: Kamus tersebut berkata bahawa melatah adalah kekusutan saraf. Ini bermakna bahawa Singapura harus bersedia untuk menghadapi hal-hal yang sama pada masa akan datang.

MAULANA: Hakikatnya, media Malaysia tidak pernah menulis berlebih-lebihan tentang isu ini ataupun menggambarkan yang mereka di ambang maut ketika diusir oleh kapal marin Singapura.

Yang benar ialah media Singapura akan mengetepikan segala fakta yang tidak menyokong mereka, sambil menuduh media Malaysia melakukan demikian. Mereka lakukan ini dengan cara yang licik dan tersirat melalui penggunaan ayat-ayat yang sukar, ungkapan yang halus dan bantuan daripada kawan-kawan mereka yang berkulit putih - Utusan Malaysia

No comments: