Sunday, January 05, 2003

Pulau Batu Putih: Jangan aibkan nama Malaysia

Oleh: Mazlan Nordin

SAYA pikir, kalau masih dalam sengketa saja pulau ini sudah sedemikian rapi diawasi oleh Malaysia, bagaimana mengharap Indonesia bisa memiliki Sipadan dan Ligitan? Keputusan Mahkamah Internasional di Den Haag untuk memenangkan Malaysia saya kira masuk akal juga. ... faktanya memang Malaysia sudah lama mengurus pulau ini, sementara Indonesia hanya menggambarnya di sebuah peta.

Demikian catatan seorang wartawan majalah Tempo di Jakarta baru-baru ini. Di halaman lain pula disiarkan interviu khas majalah tersebut dengan Menteri Luar Indonesia, Hassan Wirajuda. Menarik perhatian ialah jawapan beliau kepada dua pertanyaan, termasuk mengenai beberapa bantahan yang telah diajukan oleh Indonesia kepada Malaysia, seperti berikut:

Pertanyaan: Kita punya perjanjian status quo dengan Malaysia pada 1969 agar kedua-dua pihak tak melakukan aktivitas di sana sampai ada keputusan tentang status kepemilikan. Kenapa Malaysia membuka resor-resor wisata (resort pelancongan) di sana?

Jawapan: Kita mengirim protes diplomatik berkali-kali ke Malaysia tentang hal ini. Tapi kita juga tahu bahawa tindakan yang melanggar atau bertentangan dengan status quo yang tidak mempunyai nilai hukum.

Pertanyaan: Kalau demikian, mengapa Indonesia mahu bersepakat tentang status quo?

Jawapan: Ini bagian dari proses besar. Kita harus mengamati kenapa ada keperluan untuk meredam kasus Sipadan dan Ligitan. Kita baru pulih dari konfrontasi dengan Malaysia pada 1966.

Pada 8 Augustus 1967 kita mendirikan ASEAN. Kesepakatan para pemimpin ASEAN ketika itu adalah membuat Asia Tenggara menjadi netral, damai dan aman. Kerana itu, para pemimpin Asia Tenggara berupaya keras untuk menyelesaikan konflik - atau minimal meredamnya supaya tidak merebak.

Hal ini disebut berikutan laporan demi laporan oleh pihak media Malaysia mengenai Pulau Batu Putih yang kini dituntut oleh Malaysia. Ada pihak mahu isu itu diajukan segera tetapi seperti telah disebut oleh Menteri Luar Indonesia, kes Sipadan- Ligitan dahulu diproses melalui jalur hukum Mahkamah Keadilan Antarabangsa selama lima tahun kebelakangan ini.

Reaksi marah telah disuarakan oleh ahli-ahli politik dan badan-badan bukan kerajaan mengenai laporan-laporan bahawa Singapura sedang meneruskan beberapa projek pembangunan di Pulau Batu Putih. Perdana Menteri Datuk Seri Dr. Mahathir segera menolak supaya Malaysia mengirim kapal-kapal perang ke pulau itu.

Tegasnya: ``Kita ingin mengelakkan konfrontasi. Kita bukan mahu berperang dengan sesiapa... kita tidak beralah, tapi kita bukan mencari alasan untuk berperang.''

Akhbar Utusan Malaysia pada hari Selasa lalu melaporkan bahawa hasrat 100 orang pemimpin Pemuda UMNO mahu ``meninjau'' pulau itu tidak kesampaian apabila mereka tidak dibenarkan berbuat demikian oleh pihak polis atas sebab-sebab keselamatan.

Menurut catatan sejarah Pulau Batu Putih memang sebahagian dari Malaysia, khususnya negeri Johor. Singapura menuntutnya selepas perpisahannya pada tahun 1965. Namun, pada hakikatnya jarak pulau itu dari Johor hanya satu per lima jarak dari Singapura.

Terpaksa diambil kira ialah pengurusan pulau itu oleh Singapura sejak 1965, termasuk urusan rumah api di situ. Timbul pertanyaan apakah kerana sebab itu, antara lainnya, Singapura akhirnya bersetuju untuk merujukkan hal kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

Seperti dilaporkan beberapa hari lalu, Perdana Menteri Singapura, Goh Chok Tong, yakin bahawa Singapura mempunyai bukti-bukti jelas mengenai hak milik Batu Putih.

Wajar disebut dalam konteks sengketa ini ialah kedudukan Kepulauan Falklands, tanah jajahan British yang begitu jauh dari Britain dan hanya 650 kilometer (410 batu) dari Argentina.

Perang berlaku di antara Britain dan Argentina beberapa tahun lampau manakala Argentina cuba mendudukinya tetapi akhirnya ia tewas dan pulau-pulau itu terus menjadi milik British. Kepada Argentina nama kepulauan itu ialah Islas Malvinas.

Semasa menunggu Singapura bersetuju merujukkan kes ke ICJ dan mahkamah itu meneliti dengan cermat serta membuat keputusan muktamad yang mesti diterima oleh kedua-dua pihak sebagaimana dengan kes Sipadan dan Ligitan, jangan hendaknya kita melakukan hal-hal yang boleh membawa aib pada diri sendiri dan menjatuhkan nama baik Malaysia di mata dunia. Apatah lagi setelah kita menang dua - Utusan Malaysia

No comments: