Sunday, January 05, 2003

ICJ: Malaysia tolak tandatangan perjanjian khas di Brussels

Oleh: Rosni Hassan dan Hamden Ramli

LANGKAWI 4 Jan. - Malaysia tidak bersetuju dengan cadangan Singapura untuk menandatangani perjanjian khas bagi membawa isu tuntutan Pulau Batu Putih ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di Brussels, Belgium, pada akhir bulan ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad berkata, beliau tidak tahu mengapa Singapura mahu perjanjian itu ditandatangani di luar negara kerana ia sepatutnya dilakukan di sini.

Menurut beliau, Malaysia pada dasarnya bersetuju dengan cadangan Singapura untuk menandatangani perjanjian khas mengenai pertikaian yang berlaku itu ke ICJ tetapi mahu ia diadakan di sini dan bukannya di luar negara.

``Kita setuju tetapi pasal apa hendak buat (menandatangani perjanjian khas) di Brussels, buat di sini la,'' katanya kepada pemberita di sini hari ini tanpa merujuk sama ada perkara itu perlu dibuat di Malaysia mahupun di Singapura.

Beliau diminta mengulas mengenai cadangan Singapura untuk menandatangani perjanjian khas bagi membawa isu tuntutan Pulau Batu Putih ke ICJ pada 27 dan 28 Januari ini sempena Mesyuarat ASEAN-Kesatuan Eropah di Brussels, Belgium.

Menurut Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar, nota mengenai cadangan tarikh itu diterimanya dari Kementerian Luar Singapura hari ini.

Nota itu adalah cadangan balas kepada beberapa tarikh yang dicadangkan oleh Malaysia sehingga September tahun lalu.

Ditanya apa motif Singapura yang mahu perjanjian itu ditandatangani di Brussels, kata Dr. Mahathir,``Itu saya tak tahu, itu kena tanya dia, mana saya tahu.''

Malaysia sebelum ini telah mencadangkan enam atau tujuh tarikh kepada Singapura bagi melaksanakan perjanjian khas tersebut tetapi ditolak oleh republik itu.

Perbincangan penyelesaian mengenai hak kedaulatan ke atas pulau berkenaan telah bermula sejak tahun 1981 lagi.

Walaupun begitu, pemimpin kedua-dua negara hanya bersetuju pada tahun 1991 untuk merujuk pertikaian yang berlaku ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

Biarpun begitu, usaha untuk mendapatkan persetujuan agar satu perjanjian khas diadakan bagi membolehkan isu berkenaan di bawa ke ICJ mengambil masa dan hanya dicapai pada tahun 1998.

Sementara itu, Syed Hamid ketika dihubungi Mingguan Malaysia berkata, Malaysia mungkin mengemukakan satu tarikh baru kepada Singapura bagi menandatangani perjanjian khas tersebut.

Syed Hamid berkata, beliau tidak menolak kemungkinan itu kerana tarikh dan tempat yang dicadangkan oleh Singapura itu kelihatan sukar untuk dipenuhi.

Menurut beliau, terdapat beberapa perkara perlu diputuskan sebelum bersetuju dengan tarikh tersebut.

``Pertama, kita belum pasti mesyuarat tersebut akan diadakan atau tidak, kerana perkara tersebut belum dimuktamadkan lagi dan kita juga masih belum pasti sama ada kita akan mengambil bahagian dalam mesyuarat itu.

``Oleh itu tarikh yang diberikan itu mungkin kita boleh buat tetapi kalau tidak, kita cari tarikh yang sesuai,'' katanya.

Mengulas lanjut, Syed Hamid berkata, pada dasarnya Malaysia tidak ada masalah untuk menerima cadangan tarikh yang dikemukakan oleh Singapura itu.

``Jika boleh kita hendak cepat dari tarikh itu lagi,'' katanya.

Bagaimanapun, beliau menjelaskan, disebabkan masih terdapat beberapa perkara yang memerlukan penelitian lanjut daripada kerajaan, maka tarikh tersebut perlu dikaji terlebih dahulu.

Beliau menambah, sekiranya Malaysia mencadangkan tarikh baru ia bukan bertujuan untuk melambat-lambatkan usaha tersebut tetapi semata-mata untuk mencari satu masa yang menjadi kesesuaian bersama - Utusan Malaysia

No comments: