Sunday, January 05, 2003

Jangan pandang rendah keupayaan pertahanan kita

KOTA TINGGI 4 Jan. - Malaysia mengingatkan mana-mana pihak luar supaya tidak mencetuskan provokasi dengan memandang rendah terhadap keupayaan negara ini mempertahankan kedaulatannya.

Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, keupayaan Malaysia mempertahankan kedaulatannya tidak harus dipandang rendah dengan hanya berdasarkan aset pertahanan sedia ada.

``Kedaulatan dan integriti negara ini terletak pada tahap yang paling tinggi sekali dan saya tidak fikir sesiapapun boleh mengambil risiko dengan merendah-rendahkan prosedur (pertahanan) kerana ia memberikan kesan yang tinggi,'' katanya pada sidang akhbar pada Majlis Rumah Terbuka Hari Raya di kediamannya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas artikel di dalam akhbar berbahasa Inggeris mengenai laporan oleh Pihak Berkuasa Ketenteraan Britain tentang keupayaan pertahanan Malaysia jika dibandingkan dengan Singapura.

Artikel di dalam akhbar itu melaporkan Singapura mampu menewaskan Malaysia dalam masa sejam berdasarkan kepada aset persenjataan lojistik meliputi bilangan kereta kebal, pesawat pejuang, kapal selam dan sebagainya di antara Malaysia dan Singapura.

``Saya fikir kenyataan ini datang dalam masa yang bahaya dan (bersifat) provokasi, ada pihak di luar rantau ini cuba untuk mengganggu gugat kestabilan di rantau ini,'' jelas Syed Hamid.

``Saya juga berfikir adalah bahaya untuk mencetuskan cerita ini dalam keadaan begini seolah-olah ingin mencetuskan peperangan antara Singapura dan Malaysia,'' tegas beliau.

Beliau menyifatkan artikel itu seperti menggugat hubungan Malaysia dan Singapura yang kebelakangan ini tegang berikutan dengan pelbagai isu seperti tuntutan bertindih ke atas Pulau Batu Putih, penambakan dan isu pembekalan air ke Singapura.

``Saya kecewa dengan artikel ini dan tidak tahu motifnya,'' kata beliau sambil menambah adalah normal bagi media barat untuk merendah-rendahkan apa yang Malaysia lakukan di dalam menangani beberapa isu.

Ditanya mengenai mesyuarat ketiga isu air antara Malaysia dan Singapura di Kuala Lumpur tahun ini, Syed Hamid menegaskan pihaknya tidak mempunyai cadangan untuk bermesyuarat dalam masa terdekat ini.

``Saya tidak mempunyai cadangan dalam masa terdekat ini, saya lebih suka ia diselesaikan mengikut undang-undang dan kepentingan Malaysia sebagai pemilik tanah dan air,'' jelas beliau.

Malaysia katanya, mendapati Singapura belum berniat menyelesaikan isu air walaupun hanya berminat untuk berunding.

Tambah beliau, perjanjian pembekalan air ke Singapura adalah mengikut undang-undang Malaysia dan terdapat beberapa pilihan yang ada dan Malaysia akan mengambil pilihan yang terbaik.

Beliau berkata, sebagai kerajaan yang bertanggungjawab terhadap rakyat, pemerintah akan cuba menyelesaikan beberapa isu dengan Singapura secara jangka panjang dan mengambil kira hubungan dua hala dari segi politik, ekonomi dan sebagainya.

``Kita inginkan setiap pertikaian (dengan Singapura) itu, hak kita dipertahankan dan kita akan membuat pendekatan berasaskan perundangan,'' katanya.

Beliau berkata menjadi harapan bahawa setiap pertelingkahan yang ada dapat diselesaikan dengan baik untuk terus menentukan kestabilan di rantau ini tidak terjejas dan tergugat - Utusan Malaysia

No comments: