Saturday, January 04, 2003

Singapura mahu ke ICJ

Cadangkan perjanjian khas isu Batu Putih ditandatangani di Brussels

Oleh: Akmar Hisham Mokhles dan Azman Ismail

PUTRAJAYA 3 Jan. - Selepas kerap berdolak-dalik, Singapura akhirnya mencadangkan perjanjian khas untuk membawa isu tuntutan Pulau Batu Putih ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) ditandatangani pada 27 atau 28 Januari ini sempena Mesyuarat ASEAN-Kesatuan Eropah di Brussels, Belgium.

Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, nota mengenai cadangan tarikh itu diterimanya dari Kementerian Luar Singapura hari ini.

Katanya, nota tersebut adalah jawapan balas kepada beberapa tarikh yang dicadangkan oleh Malaysia sehingga September tahun lalu.

``Bagaimanapun kita belum membuat apa-apa keputusan sama ada bersetuju atau tidak dengan tarikh dan tempat tersebut,'' katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka Hari Raya Aidilfitri Wisma Putra di sini yang turut dihadiri oleh ramai duta asing.

Turut hadir ialah Pesuruhjaya Tinggi Singapura, Ashok Mirpuri.

Sebelum ini Malaysia telah mencadangkan enam atau tujuh tarikh kepada Singapura bagi melaksanakan perjanjian khas tersebut tetapi ditolak oleh republik itu.

Perbincangan penyelesaian mengenai hak kedaulatan ke atas pulau berkenaan telah bermula sejak tahun 1981 lagi.

Walaupun begitu, pemimpin kedua-dua negara hanya bersetuju pada tahun 1991 untuk merujuk pertikaian yang berlaku ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

Biarpun begitu, usaha untuk mendapatkan persetujuan agar satu perjanjian khas diadakan bagi membolehkan isu berkenaan di bawa ke ICJ mengambil masa dan hanya dicapai pada tahun 1998.

Syed Hamid seterusnya berkata, dalam nota tersebut Singapura turut menyatakan hasratnya agar perjanjian itu diadakan `di tepian mesyuarat' berkenaan.

Beliau menambah Malaysia akan menimbang cadangan tarikh serta kesesuaian tempat tersebut.

Syed Hamid berkata, beliau sendiri tidak tahu apa rasionalnya Brussel dicadangkan sebagai tempat perjanjian itu sedangkan ia boleh diadakan di Malaysia atau Singapura.

Menurut beliau, jika ia diadakan di negara ini atau di Singapura sudah tentu ia akan lebih menjimatkan masa dan mudah diatur berbanding sekiranya dibuat di Eropah.

Selain itu, kata beliau, kerajaan perlu mengkaji pelbagai aspek sebelum memberi sebarang persetujuan berhubung perkara tersebut.

Tambahan pula kata Syed Hamid, beliau sendiri belum membuat keputusan sama ada akan menghadiri mesyuarat di Brussel itu.

``Kalau saya berada di sana kemungkinan kita setuju dengan tarikh tersebut tetapi jika tidak, kita akan cadangkan tarikh lain,'' katanya.

Syed Hamid memberitahu, mesyuarat di Brussel itu diadakan ketika beliau dijadualkan baru pulang dari lawatan rasmi ke Lebanon serta sedang sibuk dengan persiapan negara sebagai tuan rumah Persidangan Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM) pada Februari ini - Utusan Malaysia

No comments: