Saturday, December 28, 2002

Keikhlasan Singapura bawa isu tuntutan ke ICJ diragui

KUALA LUMPUR 27 Dis. - Keikhlasan Singapura membawa tuntutan bertindih Pulau Batu Putih ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) diragui memandangkan republik itu belum memuktamadkan tarikh bagi memeterai persetujuan bersama melalui Perjanjian Khas.

Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, Malaysia sebaliknya telah mencadangkan empat atau lima tarikh sepanjang tahun ini untuk menandatangani perjanjian tersebut tetapi tidak dipersetujui oleh Singapura.

``Kita bersedia bila-bila masa, malah sudah cadangkan empat atau lima tarikh, termasuk semasa membincangkan isu air dahulu tetapi mereka tidak setuju.


``Sekarang jika mereka kata sudah sedia, sepatutnya berilah tarikh untuk kita berbuat demikian,'' ujarnya.

Beliau yang berada di luar negara berkata demikian kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.

Syed Hamid mengulas kenyataan Singapura semalam yang menyatakan sudah bersedia untuk menandatangani perjanjian khas tersebut bagi mempercepatkan penyelesaian tuntutan bertindih Pulau Batu Putih.

Isu tuntutan bertindih itu menjadi hangat selepas pendedahan Mingguan Malaysia pada Ahad lalu mengenai Singapura yang rancak meneruskan kegiatan pembinaan di pulau tersebut.

Singapura turut dikecam hebat oleh pelbagai pihak di negara ini selepas Pasukan Pengawal Pantainya menghalau polis Malaysia secara keras di perairan pulau berkenaan dua hari kemudiannya.

Syed Hamid berkata, Wisma Putra akan menghantar nota bantahan rasmi kepada Singapura mengenai tindakan Pasukan Pengawal Pantai itu secepat mungkin sekembalinya ke tanah air esok.

``Saya tidak boleh memberikan sebarang komen mengenainya sehingga saya periksa draf itu dahulu,'' katanya.

Menurut Syed Hamid, Malaysia menuntut hak ke atas pulau berkenaan atas rekod sejarah yang mencatatkan bahawa ia diiktiraf sebagai tanah jajahan Johor.

``Apa yang didakwa oleh Singapura itu bukannya hak kedaulatan ke atas pulau tersebut.

``Sebenarnya mereka diberikan hak untuk mentadbir rumah api itu sahaja,''
katanya - Utusan Malaysia

No comments: