Sunday, December 29, 2002

Isu Batu Putih perlu segera ke ICJ

KUALA LUMPUR 28 Dis. - Dr. Mahathir Mohamad hari ini berkata jalan terbaik bagi menyelesaikan pertikaian mengenai hak kedaulatan Pulau Batu Putih antara Malaysia dan Singapura adalah menerusi campur tangan pihak yang berkecuali dan atas sebab itulah Malaysia mahu merujuk kes itu kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa dengan secepat mungkin.

``Kita berharap dapat membawanya ke ICJ dengan segera. Kita percaya mereka adalah orang yang paling baik mengadilinya kerana tidak terbabit secara langsung.


``Orang yang memihak tidak boleh membuat keputusan,'' katanya kepada pemberita selepas mendengar taklimat persiapan negara sebagai tuan rumah bagi sidang kemuncak NAM XIII yang akan berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) mulai 15 hingga 28 Februari depan.

Perdana Menteri mengulangi pendirian kerajaan bahawa pulau kecil yang terletak 15 batu nautika dari Pengerang, Johor itu adalah milik Malaysia.

``Tetapi saya yakin mereka akan membantah. Mereka boleh merujuk (tuntutan) kepada ICJ... terpulang kepada pihak ketiga untuk mengadilinya,'' katanya.

Perdana Menteri berkata, pada pandangan Malaysia sepatutnya isu itu telah lama dirujukkan kepada ICJ memandangkan kedua-dua negara telah gagal menyelesaikannya melalui saluran dplomatik.

``Pada pandangan kita sepatutnya tidak berlaku kelewatan. Kita telah bersedia dan Singapura sebagai sebuah negara yang cekap, saya percaya mereka tentunya telah cukup bersedia,'' katanya.

Sementara itu, Menteri Luar Datuk Seri Syed Hamid Albar tidak menolak kemungkinan Malaysia akan menghantar nota bantahan berhubung kejadian sekumpulan wartawan Malaysia dan Polis Marin Malaysia diusir oleh pihak berkuasa Singapura ketika menghampiri Pulau Batu Putih baru-baru ini.

Beliau berkata, sehingga keputusan ICJ dibuat, Malaysia masih menganggap Pulau Batu Puteh berada dalam kawasannya dan tidak wajar bagi pihak berkuasa Singapura menghalang rakyat Malaysia sama ada Polis Marin atau nelayan daripada menghampiri pulau itu. - Bernama

No comments: