Saturday, December 28, 2002

Pemuda UMNO Johor akan lawat Pulau Batu Putih

JOHOR BAHRU 27 Dis. - Pergerakan Pemuda UMNO Johor akan melawat Pulau Batu Putih bagi menyaksikan sendiri pembangunan di pulau itu yang menjadi milik Malaysia.

Di samping itu, Pemuda UMNO Negeri ingin menyampaikan mesej bahawa mereka sangat prihatin masalah tersebut dan berharap dapat diselesaikan segera.

Ketuanya, Ayub Rahmat memberitahu, dengan melihat sendiri pulau tersebut akan memberi lebih kefahaman mengenainya sebelum melakukan tindakan susulan.

Beliau yang menghubungi Utusan Malaysia di sini hari ini berkata, idea rombongan itu dicetuskan pada mesyuarat Pemuda UMNO Negeri dan dipersetujui.

``Apa yang kita inginkan ialah Singapura menghentikan sebarang kerja-kerja baru di pulau tersebut sehingga Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) membuat keputusan,'' katanya.

Ditanya adakah Pemuda tidak gentar dengan tindakan polis marin Singapura, Ayub berkata pihaknya tidak akan mencetuskan sebarang anasir provok semasa lawatan.

Beliau juga berpendapat Singapura perlu memberitahu dengan jelas bilakah tarikh untuk membawa isu Pulau Batu Putih ke ICJ.

``Dalam proses itu (membawa ke ICJ) sekurang-kurangnya rakyat kita dibenarkan ke pulau itu,'' katanya.

Beliau berkata, Johor lebih terasa dalam isu tersebut kerana kedudukannya yang lebih kepada Johor serta hubungan di antara dua jiran.

``Isu ini juga jika tidak ditangani oleh pemerintah Singapura secara berhemah, ia boleh mencetuskan konflik antara rakyat Johor dan Singapura,'' jelas beliau lagi - Utusan Malaysia

No comments: