Sunday, November 25, 2007

Menanti keputusan ICJ

Daripada: Noraini Abd. Razak (Belanda)

UNTUK dua hari terakhir kes tuntutan bertindih Pulau Batu Putih, Middle Rocks dan South Ledge, Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) memulakan persidangan pada pukul 3 petang dan berakhir tiga jam selepas itu.

Dua hari itu iaitu Khamis dan Jumaat adalah giliran Malaysia menyempurnakan pusingan kedua hujah lisannya sekali gus menggulung kes selepas Singapura menamatkan tugasnya Selasa lalu.

Sememangnya, beban yang terpikul di bahu delegasi Malaysia untuk mempertahankan ketiga-tiga bentuk maritim itu amat berat - namun sepanjang tiga minggu menjadikan ICJ rumah kedua - para petugas tidak pernah menampakkan wajah lesu jauh sekali berputus asa.

Sebab itu dua hari terakhir menjadi amat penting, biarpun kes bermula ketika rakyat Malaysia mula melelapkan mata dan tamat ketika mereka dibuai mimpi (pukul 1 pagi waktu Malaysia), namun itu tidak menjadi persoalan.

Yang lebih penting ialah menjadikan setiap hujah Malaysia sempurna, bukan hanya ‘kelihatan sempurna tetapi kosong’ seperti yang didakwa Singapura.

Persiapan kes Malaysia juga mesti dipastikan teratur dan dirancang rapi supaya tidak menjadi seperti pasukan Singapura pada hari pertama pusingan kedua hujah lisan mereka Isnin lalu.

Singapura seolah-olah tidak bersedia meletakkan peguamnya berhujah untuk tempoh setengah jam terakhir persidangan. Dan apabila peguamnya bangun, Hakim Awn Shawkat Al-Khasawneh terpaksa bertanya apa tajuk yang akan diperkatakan dan peguam itu terpaksa menjelaskan secara panjang lebar.

Barisan hakim mengingatkan pasukan Singapura pada pusingan kedua hujah lisan republik itu iaitu mereka ingin mendengar sesuatu yang berbeza dan bukannya pengulangan fakta yang terlalu kerap sehingga menimbulkan suasana kurang memberangsangkan.

Semestinya delegasi Malaysia juga mengambil berat peringatan itu, lantaran fakta yang dikitar semula biarpun bertujuan mengikat fikiran para hakim akan mengundang rasa bosan.

Namun begitu bukan mudah untuk menawarkan fakta berbeza dan cabarannya amat nyata. Ini kerana hujah kes tuntutan bertindih ini bersandarkan fakta sejarah yang tarikhnya dan kisahnya tidak boleh diubah sesedap rasa.

Sebab itu apabila memperkatakan tentang terra nullius misalnya, kedua-dua pasukan membangkitkan sama ada Pulau Batu Putih dimiliki oleh mana-mana kuasa atau tidak. Hujah itu ditonjolkan dari hari pertama hujah lisan hinggalah kedua-dua pihak menutup kes.

Dalam hal ini, Malaysia berjaya menampakkan daya usahanya. Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail ketika memulakan pusingan kedua itu berjaya menarik perhatian mahkamah dan audiens mengenai dua perjanjian penting yang ditandatangani pada tahun 1948.

Walaupun fakta perjanjian yang membataskan kuasa kerajaan negeri Johor berhubung hal ehwal pertahanan dan pemeteraian perjanjian dengan negara luar itu terkandung dalam memorialnya, namun suara lantang Abdul Gani menyerlahkan nilai bukti tersebut.

Natijahnya, sebelum mahkamah menutup kes, Hakim Keith merujuk kepada pasukan Singapura perihal perjanjian itu. Singapura perlu menjelaskan pendiriannya berhubung dua perjanjian berkenaan serta kapasiti Pemangku Setiausaha Kerajaan Negeri Johor untuk mengeluarkan surat berbunyi: “Johor tidak menuntut hak milik ke atas Pulau Batu Putih.”

Oleh kerana minggu ini menjadi medan terakhir untuk meyakinkan mahkamah bahawa ketiga-tiga bentuk maritim itu milik masing-masing maka semacam ada usaha terdesak untuk melemahkan kes pihak lawan.

Singapura misalnya cuba menarik perhatian mengenai gambar Malaysia yang menunjukkan Rumah Api Horsburg berlatar belakang Bukit Pelali.

Peguam Negara republik itu, Chao Hick Tin sambil menunjukkan gambar tersebut kepada mahkamah menuduh Malaysia cuba memanipulasi kedudukan Pulau Batu Putih dengan Pantai Johor.

Beliau mendakwa, gambar Malaysia itu menokok tambah ketinggian bukit itu kira-kira tujuh kali berbanding gambar republik itu yang langsung tidak mempunyai latar belakang bukit itu.

Sambil menganggap isu gambar itu sebagai remeh (biarpun cara Singapura membentangkannya di mahkamah semacam menunjukkan perkara itu amat penting), peguam Malaysia Profesor Marcelo Kohen ringkas menolak dakwaan itu.

Hujah beliau mudah, penghasilan gambar itu bergantung kepada perspektif masing-masing.

“Ada gambar diambil daripada kapal kecil dan yang satu lagi daripada atas kapal tangki besar, diambil pada tempat yang sama serta ditujukan kepada arah yang sama, tetapi ketinggian berbeza, sudah tentu hasil pandangannya tidak sama,” katanya.

Kohen berkata, Singapura yang mengakui Titik Romania boleh dilihat dari Pulau Batu Putih, sepatutnya menggunakan hujah untuk membuat analisis definisi Jurukur British, JT Thompson berhubung ‘Titik Romania - tanah yang paling dekat dengan Pulau Batu Putih berbanding menunjukkan kemegahan mengenai fotografi

Selepas 12 hari bertungkus-lumus di hadapan para hakim dan di belakang tabir, delegasi Malaysia sememangnya layak menerima ucapan tahniah daripada Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar kerana kerja keras mereka.

Dengan waktu tidur hanya dua jam sehari, semangat kerja berpasukan amat terserlah sepanjang kes ini berlangsung seolah-olah tiada istilah penat atau rehat di dalam kamus hidup mereka.

Tan Sri Abdul Kadir Mohamad yang mengetuai delegasi Malaysia wajar berbangga di atas semangat juang semua anak buahnya baik pegawai-pegawai kanan yang tidak pernah membataskan kedudukan mereka mahupun pegawai- pegawai Wisma Putra yang sentiasa ceria melunaskan fungsi masing-masing.

Ketika bersembang ringan dengan wartawan Malaysia, Duta Tugas-Tugas Khas di Kementerian Luar itu dengan bangga mengungkapkan bahawa pasukan Malaysia telah memberi yang terbaik sepanjang persidangan berlangsung.

“Pasukan Malaysia bekerja keras untuk memastikan segala-galanya berjalan lancar dan kes ini dapat dibentangkan secara tersusun,” katanya yang memikul tanggungjawab memastikan setiap hujah Singapura dipatahkan menerusi pertemuan harian dengan anggota pasukan.

Abdul Kadir yakin keupayaan Malaysia mempersembahkan kes tersebut dengan cara yang paling terbaik itu bukan sahaja bergantung kepada tiga orang pegawai tinggi negara iaitu dirinya, Abdul Gani dan Duta Malaysia ke Belanda, Datuk Noor Farida Ariffin serta lima peguam antarabangsa yang terkenal.

Kekuatan pasukan Malaysia, kata beliau, juga amat bergantung persediaan rapi yang dijalankan oleh para penyelidik yang telah memulakan kes tersebut sejak tidak kurang 15 tahun lalu.

Penyelidikan tidak terbatas di Malaysia malah menjangkau arkib, perpustakaan, muzium dan pelbagai sumber lagi di seluruh pelosok dunia supaya hujah pasukan negara tidak kelihatan sumbang atau lompong apabila dibentangkan.

Penyelidikan yang diketuai oleh Wisma Putra telah menjadi satu usaha negara yang amat bersepadu melibatkan pelbagai agensi kerajaan, universiti dan institusi-institusi lain.

“Saya amat yakin kami telah melakukan segala-galanya yang perlu kami lakukan,” kata Abdul Kadir.

Bertolak daripada itu, tidak salah jika pasukan Malaysia menaruh keyakinan bahawa negara mempunyai kes yang kukuh untuk mengekalkan kedaulatan ke atas Pulau Batu Putih, Middle Rocks dan South Ledge lantaran kita telah memberikan yang terbaik.

Seperti yang diperkatakan oleh Abdul Kadir, kita sama-sama berdoa Malaysia akan menang dalam kes tersebut. Selepas memberi yang terbaik menerusi hujah bertulis dan hujah lisannya, maka selepas ini terpulang kepada para hakim menggunakan kebijaksanaan masing-masing untuk membuat keputusan.

Kedua-dua negara telah mengisytiharkan untuk menerima keputusan mahkamah kelak sebagai muktamad.

Sehubungan itu, Abdul Kadir merayu kepada semua rakyat Malaysia supaya bersabar sementara menunggu ICJ mencapai kata putus dan mengumumkan keputusan tersebut.

“Sementara menunggu keputusan, kita jangan membuat sesuatu atau mengeluarkan kenyataan yang boleh prejudis pemikiran barisan 16 hakim ini,” katanya.

Dalam kes Ligitan dan Sipadan iaitu antara Malaysia dan Indonesia, mahkamah mengambil enam bulan selepas berakhirnya pusingan hujah lisan untuk membuat keputusan yang akhirnya memihak kepada negara kita.

Harapan Malaysia, mahkamah juga akan mengumumkan keputusan kes tuntutan bertindih Pulau Batu Putih, Middle Rocks dan South Ledge dalam rangka waktu yang sama.

Abdul Kadir juga merupakan ketua delegasi Malaysia bagi pusingan hujah lisan kes Ligitan dan Sipadan pada tahun 2002. Barisan peguam antarabangsa ketika itu terdiri daripada Sir Elihu Lauterpacht, Profesor John Crawford dan Profesor Nicolas Schrijver.

Kini mereka juga terlibat dalam kes Pulau Batu Putih dengan sokongan dua lagi pakar undang-undang antarabangsa yang muda, iaitu Kohen dan Penolope Nevill.

Harapan Malaysia, gandingan kepakaran tempatan dan antarabangsa ini, kedaulatan ke atas ketiga-tiga bentuk maritim itu akan dapat dikekalkan selama-lamanya - Mingguan Malaysia

1 comment:

Anonymous said...

Jika kita kalah dalam perebutan pulau batu puteh,tak apa.Kita ada menteri pertahanan dan ATM just attack and qonquer and take back our island,kita tengok depa berani tak qounter attack,saya tak takut sebab kita ada saudara di seberang 200 juta rakyatnya,kita bangsa melayu tak takut bukan bangsa arab,kesian palestin tercungap-cungap dalam kesempitan,apa yang diorang kat arab sana boleh tolong,sudahlah bangsa arab tak boleh pakai lagi dah lembik.Sekarang bangsa dari timur yang akan membebaskan palestin dari Israel insyaallah.Sabda Nabi"Kebangkitan islam akhir zaman akan bermula dari Timur".To Israel you wait until " Sallahuddin Alayubbi from East"will teach you.

Jen Zaddam Zaher