Friday, February 07, 2003

Pertikaian 25 tahun ke ICJ

PUTRAJAYA 6 Feb. - Malaysia dan Singapura hari ini menandatangani perjanjian khas untuk membawa isu tuntutan bertindih Pulau Batu Putih ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) bagi menyelesaikan pertikaian yang berlarutan hampir 25 tahun.

Dengan termeterainya perjanjian itu, keputusan berhubung kedaulatan pulau tersebut serta dua lagi pulau batu berhampirannya yang dikenali sebagai Middle Rock dan South Sledge yang menjadi tuntutan bersama sejak 1979 akan ditentukan oleh mahkamah di The Hague, Belanda itu.

Perjanjian itu seterusnya akan diperakui oleh kerajaan kedua-dua negara sebelum semua dokumen di bawa ke ICJ bagi diputuskan negara yang berhak ke atas pulau berkenaan.

Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar menandatangani perjanjian itu bagi pihak Malaysia manakala Singapura di wakili oleh Menteri Luarnya, Prof. S. Jayakumar.

Dalam sidang akhbar bersama selepas itu, Syed Hamid berkata, Malaysia gembira kerana isu itu diselesaikan secara baik dengan membawanya ke ICJ.

Langkah seterusnya, kata beliau, ialah untuk memperakukan perjanjian itu oleh kerajaan kedua-dua negara sebelum dibawa ke ICJ.

Katanya, disebabkan perjanjian itu merupakan sesuatu yang penting maka kedua-dua negara bersetuju untuk memperakukannya secepat mungkin.

``Perjanjian ini amat bermakna kerana Malaysia dan Singapura telah bersetuju untuk menyelesaikan isu ini secara berhemah.

``Ini pendekatan penting, saya harap ia juga akan menjadi contoh kepada pertikaian lain seperti isu air,''
katanya.

Sementara itu, Jayakumar berkata, perjanjian itu menunjukkan Malaysia dan Singapura sentiasa bersedia untuk menyelesaikan apa juga isu yang berbangkit secara berhemah.

``Ini penting kerana Malaysia dan Singapura mempunyai potensi besar dalam menjalinkan kerjasama dalam pelbagai bidang yang ada kepentingan bersama,'' ujarnya.

Oleh itu, kata beliau, jika terdapat sebarang perbezaan, ia tidak boleh dibiar sehingga boleh menjejaskan jalinan kerjasama yang ada.

``Hubungan keseluruhan tidak boleh dibiarkan terjejas hanya kerana satu isu. Majlis hari ini membuka jalan berdasarkan undang-undang antarabangsa dengan cara perjanjian dan bukan dengan tindakan lain yang tidak mengikut amalan dan undang-undang biasa,'' katanya.

Pulau Batu Putih yang terletak kira-kira 20 minit perjalanan dengan bot laju dari Teluk Ramunia di Johor, adalah milik Malaysia jika berdasarkan kepada sejarah, lokasi dan pemetaan.

Pulau yang terdiri daripada bongkah batu seluas 0.2 hektar itu terletak lapan batu nautika dari Pengerang dan 40 batu nautika ke timur Singapura, pada mulanya hanya menempatkan rumah api untuk panduan pelayaran.

Pulau itu terletak di bawah pemerintahan kesultanan Johor kerana berdasarkan sejarah, penyerahan Pulau Singapura pada tahun 1824 kepada Inggeris hanya melibatkan sebuah pulau, laut dan selat yang terletak dalam lingkungan 10 batu nautikal dari pesisir pulau Singapura
.

Sementara itu, keperluan rumah api di Pulau Batu Putih pula timbul hasil kewujudan negeri-negeri selat atau Colony of the Straits Settlement selepas pembukaan Melaka, Pulau Pinang dan Singapura.

Pembinaan rumah api itu dicadangkan oleh syarikat insurans, pedagang dan pemilik kapal kerana laluan berkenaan berbahaya dari segi ancaman lanun dan sebagainya.

Rumah api di Pulau Batu Putih dibina pada tahun 1851 hasil usaha pedagang yang mengutip tol dan dana yang diperoleh daripada mereka yang menggunakan laluan itu.

Bagi pedagang, Gabenor Colony of the Straits Settlement yang tinggal di Singapura dilantik sebagai pentadbir rumah api dan menguruskannya.

Pada mulanya Pulau Batu Putih bukan pilihan untuk pembinaan rumah api tersebut, sebaliknya, dua pulau lain iaitu Tree Island dan Barn Island yang menjadi milik Indonesia tetapi ia menghadapi masalah mendapatkan keizinan Sultan Riau.

Berikutan itu, Pulau Batu Putih menjadi perhatian dan pembinaan rumah api itu menjadi kenyataan apabila Temenggong Johor, Temenggong Abdul Rahman memberi keizinan kepada pihak terbabit untuk membina rumah api.

Sejak itu urusan mengurus dan mentadbir rumah api terbabit diserahkan kepada Singapura sehingga merdeka dan selepas Singapura berpisah dengan Malaysia hingga sekarang,
.

Atas sebab itu maka Singapura telah menanggap pulau tersebut sebagai wilayahnya termasuk melarang rakyat negara ini daripada memasuki perairan pulau itu - Utusan Malaysia

No comments: