Tuesday, May 27, 2008

Usul tergempar bahas Batu Puteh ditolak

KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat hari ini menolak usul bagi membahaskan kedaulatan Batu Puteh yang diputuskan milik Singapura oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yang dibawa Salahuddin Ayub (Pas-Kubang Kerian).

Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, berkata usul berkenaan ditolak kerana ia tidak perlu disegerakan kerana Malaysia sudah bersetuju dengan keputusan ICJ.

Beliau berkata sebelum menolak usul berkenaan ia sudah diteliti terlebih dulu dan perasaan Salahuddin adalah perasaan semua anggota dewan.

"Jadi keputusan itu (mengenai Batu Puteh) hendaklah kita ambil sebagai iktibar. Kita turut bersedih dan kekalahan (di ICJ) mungkin atas perkara teknikal sahaja.

"Saya mohon maaf kerana tidak dapat melayan usul yang dibangkitkan. Saya dah timbang dengan baik. Tak cukupkah dengan perkataan iktibar itu Yang Berhormat (merujuk kepada Salahuddin),” katanya.

Salahuddin kemudian bangun dan membangkitkan Peraturan Mesyuarat 18(3)(b) yang menyatakan bahawa 15 orang boleh bangun menyokong usul berkenaan sekiranya Speaker tidak menerimanya.

Seketika kemudian hampir semua anggota pembangkang yang berada di dalam persidangan bangun menyokong usul yang dikemukakan oleh Salahuddin berkenaan.

Bagaimanapun, Pandikar berkata peraturan mesyuarat itu tidak berbangkit kerana dia sudah menolak usul berkenaan.

"Adakalanya saya berpuas hati misalnya isu beras (baru-baru ini). Kalau ada peluang nanti boleh bertanyakan semasa menteri menjawab pada penggulungan,” katanya.

Salahuddin dua kali merayu supaya Pandikar menimbangkan semula keputusannya dan mengatakan jika ia dibawa mengikut Peraturan Mesyuarat 43 kesegeraannya akan hilang.

"Saya merayu atas nama rakyat, atas nama negara supaya ia dibahaskan. Kita mahu kesegeraan ini diambil segera. Perlu ditulis dalam sejarah dan hansard bahawa negara ini sedih dengan kehilangan pulau itu,” katanya — Bernama

Bid for island debate rejected

AN Opposition MP’s attempt to table an emergency motion to debate the loss of Batu Puteh to Singapore was rejected by Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Salahuddin Ayub (PAS - Kubang Kerian) had sought permission to discuss the weaknesses of the Malaysian legal team in handling the case and the possible consequences to other overlapping claims by Malaysia and other outstanding issues with Singapore.

Pandikar Amin said while the matter was specific and of public interest, it was not urgent because Malaysia had agreed with the International Court of Justice's decision - The Star

No comments: