Tuesday, June 17, 2003

Ingin tahu Pulau Anambas milik siapa

Saudara Pengarang,

SAYA ingin mendapatkan kepastian tentang status Pulau Anambas yang terletak di tengah-tengah Laut China Selatan di bahagian timur negeri Johor. Adakah pulau ini milik negeri Johor dan Malaysia atau khabarnya milik negara lain?

Berdasarkan pada fakta sejarah dan cerita turun-temurun, pulau ini pernah berada di bawah naungan Kesultanan Johor. Tapi, hari ini, kesahihan tentang siapa yang berhak ke atas pulau tersebut masih tidak jelas.

Jika benar ia hak milik negeri Johor, langkah-langkah yang sewajarnya perlu diambil segera oleh kerajaan untuk memastikan kedaulatan dan pemilikan ke atas pulau ini terjamin untuk selamanya.

Pulau Anambas mempunyai prospek untuk dibangunkan sebagai pusat pelancongan bagi meningkatkan sumber pendapatan negara kerana pantainya yang indah dan bebas dari segala pencemaran. Pulau ini juga sepatutnya dijadikan `penghubung' di antara Semenanjung Malaysia dengan Sabah dan Sarawak kerana lokasinya yang strategik.

Kita tidak mahu berputih mata jika hak milik pulau ini menjadi pertikaian dengan negara lain pada masa depan, seperti yang terjadi pada Pulau Batu Putih yang dipertikaikan statusnya oleh Singapura. Kita bukannya mahu bermusuh dengan negara-negara jiran, tapi hanya ingin menjamin hak milik kita yang sebenar. - SYAIFULLAH OMAR, Kota Tinggi

No comments: