Thursday, February 13, 2003

Rondaan TLDM, RSN perlihat kemajuan reda isu

KOTA TINGGI 12 Feb. - Aktiviti rondaan yang dijalankan oleh kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Tentera Laut Singapura (RSN) di perairan Pulau Batu Putih tanpa sebarang insiden memperlihatkan satu kemajuan dalam meredakan isu terhadap pulau itu.

Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, perkembangan terbaru itu membuktikan setiap isu yang dihadapi oleh kedua-dua negara boleh ditangani menerusi meja rundingan.

Sehubungan itu, katanya, adalah lebih baik jika kedua-dua negara terus berunding dan tidak berbalah mengenai apa jua masalah yang timbul.

Beliau juga bersetuju jika aktiviti rondaan di pulau tersebut dapat dibincangkan di peringkat tertinggi keselamatan kedua-dua negara bagi membolehkan ia dilaksanakan dengan lebih baik.

``Memandangkan kedudukan Pulau Batu Putih akan diputuskan oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), maka elok juga jika rondaan itu dapat dibincangkan di peringkat keselamatan atau tentera kedua-dua negara,'' katanya di sini hari ini.

Beliau menyatakan demikian ketika mengulas gambar dan laporan muka hadapan Utusan Malaysia hari ini mengenai satu rondaan yang tidak bersifat agresif oleh kapal TLDM di Pulau Batu Putih.

Terdahulu beliau menyaksikan upacara penyembelihan beberapa ekor lembu korban sempena Hari Raya Aidiladha di pekarangan Masjid Jamek Kota Tinggi di sini.

Malaysia dan Singapura telah menandatangani persetujuan bersama bagi membawa isu tuntutan bertindih Pulau Batu Putih ke ICJ pada 6 Februari lalu dengan mengekalkan status quo pulau berkenaan - Utusan Malaysia

No comments: