Saturday, January 11, 2003

Singapura didesak benarkan rakyat Malaysia ke Batu Putih

KUALA LUMPUR 10 Jan. - Pergerakan Pemuda UMNO mendesak Singapura membenarkan rakyat Malaysia memasuki perairan Pulau Batu Putih kerana republik tersebut tidak mempunyai hak selagi status pulau itu tidak diputuskan oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

Naib Ketuanya, Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir ketika dihubungi berkata, Singapura sepatutnya tidak sekadar bersetuju untuk menandatangani perjanjian kes tuntutan pulau itu ke ICJ sebaliknya mereka perlu turut membenarkan rakyat Malaysia bebas untuk memasuki kawasan itu.

Abdul Aziz diminta mengulas kenyataan Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar semalam bahawa Singapura telah bersetuju dengan cadangan Malaysia mengenai tarikh 6 Februari ini untuk menandatangani perjanjian berkenaan.

Menurut Syed Hamid, beliau akan mewakili Malaysia dan rakan sejawatannya Profesor S. Jayakumar dari republik itu akan mewakili Singapura.

Sementara itu, Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Profesor Hamdan Adnan berkata, Malaysia perlu memanfaatkan kepakarannya dalam membuat tuntutan bertindih ke atas Pulau Batu Putih.

``Malaysia boleh menggunakan kepakaran dan pengalamannya berikutan kejayaan kita dalam isu tuntutan bertindih dengan Indonesia ke atas Pulau Sipadan dan Ligitan, Sabah menerusi ICJ di The Hague, Belanda baru-baru ini,'' katanya.

Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Senator Zainal Rampak berkata, Singapura perlu akur kepada semangat ASEAN dalam isu tuntutan bertindih ke atas Pulau Batu Putih.

Beliau menyifatkan tindakan Singapura yang berlagak menguasai Pulau Batu Putih itu telah menjejaskan semangat ASEAN.

Zainal menegaskan, Singapura tiada hak untuk melakukan pembinaan di Pulau Batu Putih, selain menyekat kemasukan nelayan Malaysia ke perairan tersebut yang mempunyai hubungan sejarah yang amat dekat dengan negara ini - Utusan Malaysia

No comments: