Thursday, January 30, 2003

Jangan layan helah Singapura - Hisham

KUALA LUMPUR 29 Jan. - Semua pihak dalam Barisan Nasional (BN) termasuk Pergerakan Pemuda UMNO tidak perlu melayan kerenah dan helah Singapura berhubung tindakan sayap pemuda Parti Tindakan Rakyat (PAP) - Young PAP, yang menyediakan satu ruang perbincangan dalam laman webnya mengenai cadangan serangan ke atas Malaysia.

Ketua Pemuda UMNO, Datuk Hishammuddin Tun Hussein berkata, ini kerana pihak berkenaan akan melakukan apa sahaja yang boleh menguntungkan mereka termasuk mewujudkan laman web bagi memburuk-burukkan negara ini.

``Bagaimanapun, apabila berdepan dan berhujah dengan Young PAP... mereka akan menafikannya pula,'' katanya kepada pemberita selepas Program Taja Gemilang, di sini hari ini.

Hishammuddin mengulas laporan akhbar hari ini mengenai Young PAP yang `cuba menutup malu' dengan mendakwa laman web itu dirancang dan diwujudkan oleh pihak Malaysia.

Laporan itu turut menyebut Young PAP mengesahkan bahawa ada dua atau tiga peserta perbincangan dalam laman web itu yang mengesyorkan atau bertanya mengenai perang sebagai pilihan dalam penyelesaian isu dengan Malaysia.

Hishammuddin yang juga Menteri Belia dan Sukan berkata, kesemua pihak tidak perlu terlalu emosional, sebaliknya melihat perkara tersebut secara rasional.

``Saya ingin ingatkan Singapura bahawa kita tidak akan melayan kerenah atau helah mereka yang memutarbelitkan kenyataan demi `menguntungkan' kedudukan mereka.

``Bagi saya, tindak tanduk mereka bukannya perkara ganjil kerana sejak dahulu lagi mereka hanya memikirkan kedudukan sendiri dan kepentingan diri, tidak ada semangat kejiranan dan keikhlasan,'' tambahnya.

Walaupun begitu, Hishammuddin berharap pihak berkenaan akan meneruskan persefahaman sebelum ini iaitu membawa isu Pulau Batu Putih ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) dan tidak melakukan sesuatu sehingga boleh mengeruhkan keadaan.

``Singapura jangan jadikan isu Pulau Batu Putih untuk kepentingan politik dalaman mereka,'' katanya.

Mengenai hubungan di antara kedua-dua pihak, Hishammuddin berkata, ia berjalan seperti biasa.

``Saya tidak ambil kira sangat dengan apa yang disiarkan oleh laman web itu tetapi hubungan di antara Pemuda BN dan Young PAP sama seperti dulu. Tak ada perkara yang mengeruhkan keadaan selain apa yang disiarkan oleh laman web berkenaan,'' katanya - Utusan Malaysia

No comments: