Friday, December 07, 2007

"1957: Hati Malaya" Movie, Batu Putih Documentary For TV

KUALA LUMPUR, Dec 6 - The movie "1957: Hati Malaya" and a documentary on Batu Putih, films which depict two of the country's historical events, will be making it to the small screen.

Deputy Information Minister Datuk Ahmad Zahid Hamidi said the two films were suitable for all levels of society as scenes showing the struggle for independence would have a lasting effect on the audience
.

"However, the movie `1957: Hati Malaya' will only be shown on television once it has completed making the cinema rounds," he said in reply to questions from Datuk Dr Mat Yasir Ikhsan (BN-Sabak Bernam) and Razali Ibrahim (BN-Muar) during the winding-up of the debate on the 2008 Supply Bill in the Dewan Rakyat here today.

"Having watched the movie, I found that it has an interesting storyline and can deliver a message to society particularly students, foster unity among the races and instil love for the country," he added.

"1957: Hati Malaya" is directed by Shuhaimi Baba with a stellar cast including Maya Karin, Rusdi Ramli, Azri Iskandar and Ida Nerina. It began screening in November.

On Batu Putih, Zahid said the ministry had sent journalists from several agencies to cover the hearing at The Hague, Netherlands.

"Radio Televisyen Malaysia (RTM), Bernama and Filem Negara have cooperated during the hearing which can be documented for screening to the public."

However, the screening will have to wait until the hearing is completed in two months.

The Dewan Rakyat sitting continues on Monday - Bernama

Filem 1957: Hati Malaya, Dokumentari Pulau Batu Puteh Ditayangkan Di TV

KUALA LUMPUR, 6 Dis - Persidangan Dewan Rakyat hari ini diberitahu bahawa filem 1957: Hati Malaya dan dokumentari Pulau Batu Puteh, yang memaparkan peristiwa penting negara, akan ditayangkan di televisyen tidak lama lagi.

Timbalan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Zahid Hamidi berkata kedua-dua paparan berhubung peristiwa bersejarah itu sesuai ditayangkan kepada seluruh lapisan masyarakat kerana ia mampu memberi kesan yang mendalam ketika menghayati perjuangan memerdekakan negara.

Beliau berkata demikian bagi menjawab cadangan Datuk Dr Mat Yasir Ikhsan (BN-Sabak Bernam) dan Razali Ibrahim (BN-Muar) ketika sesi penggulungan perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2008 di peringkat jawatankuasa kementeriannya di sini hari ini.

Bagaimanapun, Ahmad Zahid berkata bagi filem 1957: Hati Malaya, tayangan di televisyen akan dilaksanakan selepas filem itu selesai ditayangkan di pawagam seluruh negara.

"Kalau filem ini ditayangkan di televisyen pada waktu terdekat ini, kos yang terpaksa ditanggung adalah amat tinggi.

"Saya pun sudah menonton filem ini semalam dan jalan ceritanya amat menarik serta dapat memberikan mesej kepada masyarakat di negara ini terutamanya pelajar-pelajar sekolah, di samping memupuk semangat perpaduan di antara pelbagai kaum dan memberikan semangat cintakan negara," katanya.

Filem 1957: Hati Malaya diarahkan oleh Shuhaimi Baba dan membariskan pelakon terkenal tanah air termasuk Maya Karin, Rusdi Ramli, Azri Iskandar serta Ida Nerina dan ditayangkan di pawagam mulai November lepas.

Terdahulu, ketika mengemukakan cadangannya, Mat Yasir berkata filem itu memaparkan perjuangan negara yang menempuh pelbagai cabaran untuk mendapatkan kemerdekaan dari zaman sebelum pendudukan Jepun di Malaya, zaman Jepun dan seterusnya.

"Satu agenda khusus perlu diadakan dan saya berharap agar filem ini ditayangkan secara terus kepada semua peringkat masyarakat bukan sahaja masyarakat dewasa, malahan di peringkat sekolah," katanya.

Beliau berkata kementerian juga perlu menyediakan peruntukan khas agar filem ini dapat ditayangkan secara berterusan di sekolah dengan kerjasama Kementerian Pelajaran.

Mengenai cadangan Razali berhubung perbicaraan Pulau Batu Puteh, Ahmad Zahid berkata kementerian sudah menghantar pemberita dari beberapa agensi untuk membuat liputan mengenai perbicaraan kes itu dan terdapat "footage" sepanjang perbicaraan berlangsung.

"Radio Televisyen Malaysia, Bernama dan Filem Negara bekerjasama sepanjang perbicaraan kes tersebut dan mereka juga boleh mendokumentasikan perbicaraan untuk ditayangkan kepada masyarakat,"
katanya.

Namun begitu, beliau berkata penyiaran perbicaraan kes itu perlu ditangguhkan sehingga kes itu selesai.

"Kita perlu menunggu sehingga perbicaraan kes ini selesai dan kementerian akan mengambil perhatian tentang perkara ini dan tidak akan teragak-agak untuk mempertontonkan perbicaraan kes ini kepada masyarakat umum, sekiranya kemenangan berpihak kepada Malaysia," katanya.

Persidangan Dewan Rakyat disambung Isnin depan - Bernama

No comments: