Friday, January 03, 2003

Tegas, bersatu hati tangani keangkuhan Singapura

Saudara Pengarang,

MALAYSIA adalah sebuah negara yang sememangnya mengajar rakyatnya supaya bersikap lebih toleransi serta patuh kepada nilai-nilai ketimuran. Malaysia secara dasarnya menentang mana-mana tindakan ketenteraan tanpa mengambil pendekatan diplomasi terlebih dahulu. Ini dasar luar yang diiktiraf terbaik serta paling efektif.

Tetapi jika kita melihat dalam situasi Singapura sebagai jiran serta ahli ASEAN, mereka sama sekali tidak langsung membawa mesej persahabatan dan keharmonian. Singapura secara terang-terangan menuduh Malaysia dan Indonesia sebagai sarang pengganas tanpa mempunyai bukti yang kuat. Tindakan Singapura ini jelas tidak menghormati semangat ASEAN serta telah mencalarkan imej negara-negara yang dituduhnya.

Ini juga menunjukkan bahawa Singapura takut dengan bayang-bayang sendiri. Singapura merasakan diri mereka seperti Israel kecil di tengah-tengah kumpulan negara Arab. Seperti yang dijelaskan oleh Perdana Menteri, Singapura tidak harus menganggap diri mereka sebagai Israel manakala Malaysia dan Indonesia sebagai kuasa Arab Islam yang sering mengancam mereka.

Hubungan Malaysia-Singapura menjadi keruh selepas keengganan mereka bertolak ansur dalam isu air. Kemudian ditambah pula dengan isu Pulau Batu Putih yang dianggap sebagai kepunyaan mereka tanpa ada sebarang bukti rasmi serta kukuh. Insiden pasukan keselamatan Singapura menghalau para wartawan Malaysia daripada menghampiri Pulau Batu Putih jelas menunjukkan keangkuhan serta kebongkakan Singapura yang merasakan mereka cukup kuat menghadapi apa juga ancaman serta tindakan.

Dr. Mahathir telah mengeluarkan kenyataan yang paling keras menerangkan doktrin Malaysia pada mana-mana kuasa yang ingin bertindak tanpa mengambil kira kedaulatan negara-negara lain. ``Kita berjanji jika ada sesiapa mencabul kebebasan negara kita dengan tindakan pre-emptive atau forward defence mereka akan dapat apa yang disebut mat saleh sebagai a bloody nose (padah)''. Ini adalah kenyataan polisi luar yang paling keras pernah dikeluarkan oleh Malaysia.

Malaysia sememangnya tidak mahu ada pihak yang mengambil kesempatan atas sikap toleransi serta menghormati jiran yang selalu diamalkan olehnya.

Kenyataan Perdana Menteri juga menguji tahap kecintaan kita kepada negara. Malaysia sememangnya adalah negara kebajikan yang sentiasa mengambil kira kebajikan keperluan rakyatnya. Perasaan kasih dan sayang kepada negara oleh rakyatnya seharusnya berada dalam keadaan yang cukup tinggi. Rakyat Malaysia seharusnya mempunyai semangat patriotik yang cukup tinggi dalam menghadapi saat serta ketika yang cukup sukar ini.

Kita tidak seharusnya membiarkan Perdana Menteri kita berjuang secara bersendirian. Kita seharusnya perlu serta bersama-sama menentang anasir luar yang cuba menggugat kedaulatan negara kita. Generasi sekarang tidak pernah merasa keperitan 400 tahun dijajah. Tetapi generasi sekarang seharusnya tahu bahawa negara kita berada dalam keadaan yang cukup berbahaya untuk dijajah semula.

Rakyat tidak mempunyai banyak pilihan selain daripada bersama-sama kerajaan bersikap tegas serta bersatu hati menangani anasir-anasir ini khasnya apabila berhadapan dengan keangkuhan Singapura.

Singapura harus diajar. Mereka harus diajar menghormati tatasusila dan semangat ASEAN yang dipupuk sejak 1963. Mereka harus menerima padah atas tindakan mereka. Mereka juga harus diberi amaran paling keras atas tindakan mereka. Sebagai sekutu kuat Amerika di rantau ini, Singapura harus disedarkan bahawa Malaysia tidak akan tunduk kepada mana-mana kuasa yang ingin mengambil kesempatan ke atasnya.

Sebagai sebuah kuasa Islam yang paling kuat di rantau ini Malaysia terus berdepan dengan pelbagai masalah khasnya masalah melibatkan jirannya iaitu Singapura. Malaysia harus kembali mendesak tanpa berundur ke belakang. - SHAIFUL HAZIZY ZAINOL ABIDIN, Institut Perkembangan Minda (INMIND), Petaling Jaya.

No comments: