Sunday, January 12, 2003

Tambak laut: Tuntutan ganti rugi akan dikaji

PEKAN 11 Jan. - Kerajaan perlu membuat kajian terlebih dahulu sebelum menentukan sama ada bantahan terhadap kerja-kerja penambakan laut oleh Singapura akan turut meliputi aspek ganti rugi.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan perlu membuat kajian bagi menentukan skop bantahan itu terlebih dahulu dan ini memerlukan sedikit masa.

``Soal taksiran dan sebagainya itu agak perlu masa sedikit bagi menentukan kesan yang boleh ditaksir, kita kena tunggu dulu,'' katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau ditemui pemberita selepas menghadiri majlis ramah mesra Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga dan badan-badan bukan kerajaan (NGO).

Beliau mengulas mengenai aspek bantahan yang akan dikemukakan oleh Malaysia kepada Singapura berhubung penambakan laut oleh negara berkenaan berhampiran Tanjung Pengelih, Johor.

Rabu lepas, mesyuarat Kabinet dimaklumkan mengenai kesan negatif akibat kerja penambakan itu selepas menerima laporan daripada jawatankuasa khas yang menjalankan kajian berkenaan.

Penambakan laut yang dijalankan itu dibimbangi akan menyebabkan kesan terhadap ekologi dan alam sekitar serta mengakibatkan perubahan arus di kawasan berkenaan.

Najib berkata, hasil kajian yang dijalankan terhadap isu berkenaan adalah penting sebagai landasan kepada bantahan berkenaan.

``Bantahan kita bukan sesuatu yang tidak berasas sebaliknya kita telah membuat kajian yang mendalam, kajian saintifik bagi menunjukkan kesan penambakan laut itu,'' katanya.

Menurutnya, meskipun penambakan laut itu dilakukan di perairan Singapura, namun kesannya dirasai oleh Malaysia dan perkara itu memerlukan tindakan sewajarnya.

Ditanya mengenai isu Pulau Batu Putih, Najib berkata, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) tetap menjalankan rondaan di sekitar pulau berkenaan seperti biasa,

``TLDM membuat rondaan seperti biasa dan ia dijalankan dengan baik, tanpa perlu bertindak agresif malahan kita menutup meriam dan radar kita,'' katanya.

Jelasnya, rondaan yang dijalankan itu bukan bertujuan untuk berbalah dengan negara jiran tetapi demi keselamatan wilayah negara.

Ditanya sama ada kapal TLDM pernah diusir oleh pihak Singapura ketika berada di sekitar pulau itu, Najib berkata, pada umumnya kehadiran mereka diperhatikan oleh tentera negara jiran itu - Utusan Malaysia

No comments: