Thursday, January 30, 2003

Pemuda UMNO mahu nilai semula hubungan dengan Pemuda PAP

KUALA LUMPUR 29 Jan. - Pergerakan Pemuda UMNO mahu menilai semula hubungan dan kerjasamanya dengan Pemuda Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang terjalin selama ini.

Naib Ketua Pemuda UMNO, Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir berkata, ini berikutan tindakan cabang golongan muda parti itu - Young PAP membangkitkan cadangan mengenai kemungkinan republik berkenaan akan berperang dengan Malaysia.

``Saya rasa kita perlu lihat semula hubungan dengan mereka, ini tindakan orang gila. Mereka langsung tidak mempunyai pemikiran yang rasional,'' katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat bersama ketua-ketua Pergerakan Pemuda UMNO negeri, di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas langkah Young PAP, cabang golongan muda PAP, parti pemerintah Singapura yang menyediakan laman Young PAP Discussion Forum' bagi memberi peluang kepada rakyat negara itu membincangkan kemungkinan republik itu berperang dengan Malaysia.

Peperangan dengan Malaysia dicadangkan oleh beberapa penghantar e-mel sebagai langkah untuk menyelesaikan beberapa isu antara kedua-dua negara termasuk soal air dan tuntutan Pulau Batu Putih.

Abdul Aziz berkata, hubungan antara Pemuda Umno dengan Pemuda PAP selama ini telah dikeruhkan oleh tindakan `gila' cabang golongan muda PAP itu.

Menurutnya, walaupun negara itu mendakwa mereka bertamadun dan merupakan negara maju, tetapi sekarang terbukti bahawa pemikiran mereka masih ketinggalan.

Ini katanya, berbeza dengan generasi muda Malaysia yang sibuk mempromosikan keamanan dunia seperti yang dijalankan menerusi kempen Aman Malaysia.

Namun Pemuda UMNO tetap bersedia mempertahankan segala hak negara dengan tidak membenarkan mana-mana pihak mengambil kesempatan atas sikap negara yang mengutamakan keamanan.

``Kita sentiasa berpendapat bahawa keamanan perlu dihargai, tetapi kita bersedia menghadapi apa jua kemungkinan'' tegasnya.

Katanya, Pemuda UMNO menganggap kerjasama dengan Singapura dan negara-negara ASEAN sangat penting dan generasi mudanya perlu mempunyai hubungan yang rapat.

``Tetapi kalau keikhlasan kita selama ini diambil kesempatan oleh Young PAP, kita akan tengok hubungan itu sama ada hanya membuang masa atau perlu lakukan sesuatu yang lebih baik,'' katanya.

Mengenai kemungkinan Pemuda UMNO akan menghantar bantahan kepada Singapura mengenai sikap Young PAP itu, Abdul Aziz berkata, tindakan itu tidak perlu - Utusan Malaysia

No comments: