Sunday, November 25, 2007

1979 Map Issued To Set Out Malaysia's Territorial Waters - Kadir

From Nor Faridah A. Rashid

THE HAGUE, Nov 24 - Malaysia's 1979 map, which Singapore claimed was a challenge to the "existing legal order", was in fact a step to set out in a specific map the country's territorial waters and continental shelf boundaries, the International Court of Justice (ICJ) heard here Saturday.

Malaysia's agent Tan Sri Abdul Kadir Mohamad said the map took into account agreed boundaries with the neighbouring countries, customary practice of boundary delimitation and applicable principles of international law.

"By contrast, Singapore never published maps showing what it now claims, and it negotiated agreements with both Malaysia and Indonesia that ignored maritime boundaries it now claims," Kadir told the 16-member panel hearing a sovereignty dispute over Pulau Batu Puteh, Middle Rocks and South Ledge here Friday.

"The Court may decide for itself which of these two processes is preferable," he said in his closing statement on the second and final round of Malaysia's oral pleadings.

The 1979 map had included Pulau Batu Puteh in Malaysia's territorial waters.

On another point, he said the fact was that a decision in Singapore's favour would "impose another maritime regime in the area, impacting on existing maritime delimitation and jurisdiction between Malaysia and Indonesia."

Kadir said it would also require a new territorial sea delimitation between Singapore and Indonesia, notwithstanding their earlier agreement.

"That brings into focus Singapore's silence on its maritime claims," he said.

Elaborating on the 1979 map, Kadir said the purpose of the telegram dated Dec 20, 1979 from the Foreign Affairs Ministry addressed to Malaysian diplomatic missions abroad was to advise them that the Map was a statement of position, accompanied by an expressed willingness by Malaysia to negotiate any unresolved questions.

"The fact is that our colonial heritage had left us with unresolved issues with all our seven neighbours - and the developing law of maritime jurisdiction has added more," he said . The seven are Thailand, Vietnam, Singapore, Brunei, the Philippines and China.

"How else to resolve maritime and boundary issues than to set out a position after due consideration and offer to negotiate unresolved issues? It is a long process but it is an orderly one," he said.

Singapore had contented that the telegram was evident that it was Malaysia which was trying to alter the status quo by claiming title to Pulau Batu Puteh after 130 years of inaction in the face of Singapore's sovereignty over the island.

Kadir, who took about 15 minutes to close the case for Malaysia, said Malaysia had sought to present its case fully and fairly.

"It has the vital interests in security and cooperation in the region of the Straits which I have mentioned already. But it has an equal interests in maintaining peaceful and friendly relations between nations based on respect for international law," he said.

This was especially important for relations between immediate neighbours such as Malaysia and Singapore and that was why Malaysia has come to the ICJ to find a peaceful settlement to the dispute over Pulau Batu Puteh, Middle Rocks and South Ledge.

"Many allegations have been made against Malaysia by our friends and colleagues opposite. I have referred to certain points made by Professor Jayakumar last Monday which cannot be left unanswered.

"Should there be any details left unaddressed, Malaysia reserves its position on the points I have not dealt with expressly," he said.

He sought the court to adjudge and declare that sovereignty over Pulau Batu Puteh; Middle Rocks; South Ledge, belonged to Malaysia - Bernama

Peta 1979 Dikeluarkan Untuk Tentukan Kawasan Perairan Malaysia - Kadir

Daripada Nor Faridah A. Rashid

THE HAGUE, 24 Nov (Bernama) -- Peta Malaysia 1979, yang didakwa oleh Singapura untuk mencabar "perintah undang-undang sedia ada", sebenarnya bertujuan menentukan kawasan perairan negara dan garis sempadan benua dalam peta yang spesifik, Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di sini diberitahu.

Ejen Malaysia Tan Sri Abdul Kadir Mohamad berkata peta itu turut mengambil kira sempadan yang telah dipersetujui dengan negara-negara jiran, amalan biasa bagi penyempadanan sempadan dan pemakaian prinsip undang-undang antarabangsa.

"Secara perbandingannya, Singapura tidak pernah menerbitkan peta-peta untuk menunjukkan apa yang dituntutnya sekarang, dan ia merundingkan perjanjian dengan Malaysia dan Indonesia dengan tidak menghiraukan sempadan maritim yang dituntutnya sekarang," kata Kadir kepada panel 16 anggota yang mendengar kes pertikaian terhadap kedaulatan Pulau Batu Puteh, Terumbu Karang Tengah (Middle Rocks) dan Terumbu Karang Selatan (South Ledge) antara Malaysia dan Singapura pada Jumaat.

"Mahkamah perlu memutuskan untuk memilih yang mana satu daripada dua proses ini yang lebih baik," katanya dalam hujahan penutup pada pusingan kedua dan terakhir hujahan lisan Malaysia.

Peta 1979 itu turut memasukkan Pulau Batu Puteh dalam kawasan perairan Malaysia.

Bagaimanapun, katanya hakikatnya jika keputusan yang dibuat memihak kepada Singapura akan "mewujudkan satu lagi regim maritim di kawasan itu, memberi kesan pada penyempadanan maritim sedia ada dan bidang kuasa antara Malaysia dan Indonesia."

Kadir berkata ia juga akan memerlukan diadakan penyempadanan semula kawasan laut antara Singapura dan Indonesia, juga perjanjian mereka terdahulu.

"Ini akan memberikan fokus kepada sikap membisu Singapura mengenai tuntutan maritimnya," katanya.

Menjelaskan lanjut peta 1979, Kadir berkata tujuan telegram bertarikh 20 Dis, 1979 daripada Kementerian Luar yang dialamatkan kepada pejabat diplomatik Malaysia di luar negara adalah untuk menasihatkan mereka bahawa peta itu merupakan kenyataan kedudukan, diiringi dengan kesediaan yang dinyatakan oleh Malaysia untuk merundingkan mana-mana persoalan yang belum selesai.

"Hakikatnya ialah warisan penjajah telah meninggalkan kami dengan pelbagai isu yang belum selesai dengan semua tujuh jiran kami - dan penggubalan undang-undang mengenai bidang kuasa maritim telah menyebabkannya bertambah," katanya. Tujuh negara itu ialah Thailand, Vietnam, Singapore, Brunei, Filipina dan China.

"Apa lagi cara untuk menyelesaikan isu maritim dan sempadan selain daripada menentukan kedudukannya selepas pertimbangan sewajarnya dan tawaran untuk merundingkan isu-isu yang belum mencapai penyelesaian? Ia adalah satu proses yang lama tetapi teratur," katanya.

Singapura berhujah bahawa telegram itu membuktikan Malaysia cuba mengubah status quo dengan menuntut hak milik ke atas Pulau Batu Puteh selepas 130 tahun tidak melakukan apa-apa berhubung kedaulatan Singapura ke atas pulau itu.

Kadir, yang mengambil masa 15 minit untuk menutup hujahan kes bagi Malaysia, berkata Malaysia membentangkan kesnya secara menyeluruh dan adil.

"Ia mengutamakan kepentingan keselamatan dan kerjasama di kawasan Selat seperti yang saya sebutkan sebelum ini. Tetapi pada masa yang sama juga mengutamakan kepentingan dalam mengekalkan hubungan yang aman dan erat antara negara-negara seperti termaktub dalam undang-undang antarabangsa," katanya.

Perkara ini amat penting terutamanya dalam hubungan antara jiran-jiran terdekat seperti Malaysia dan Singapura dan sebab itu kenapa Malaysia telah merujuk kepada ICJ untuk mencari penyelesaian secara aman dalam pertikaian tuntutan ke atas Pulau Batu Puteh, Middle Rocks dan South Ledge.

"Pelbagai dakwaan telah dilemparkan terhadap Malaysia oleh rakan-rakan kami di sebelah. Saya telah merujuk kepada perkara tertentu yang dikemukakan oleh Profesor Jayakumar pada Isnin lepas yang tidak boleh dibiarkan tidak berjawab.

"Sekiranya terdapat sebarang butiran yang tidak dijawap, Malaysia menangguhkan dahulu pendiriannnya terhadap perkara yang masih belum disentuhnya secara menyeluruh," katanya.

Beliau memohon mahkamah memutuskan dan mengisytiharkan kedaulatan Pulau Batu Puteh; Terumbu Karang Tengah (Middle Rocks) dan Terumbu Karang Selatan (South Ledge) adalah milik Malaysia - Bernama

No comments: